Sersol Bhd gantung CEO Justin Lim

author
1 minute, 15 seconds Read

KUALA LUMPUR: Sersol Bhd menggantung jawatan Justin Lim sebagai Ketua Pegawai Eksekutif berkuat kuasa 30 Ogos.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, syarikat itu berkata Justin telah menunjukkan ketidakpatuhan dan gagal bertindak sebagai Ketua Pegawai Eksekutif yang bertanggungjawab kerana tidak menjawab permintaan rasmi yang dibuat oleh lembaga itu sejak 20 Julai.

Lim sebelum ini diminta pulang dari luar negara dan melaporkan kepada lembaga pengarah, kata syarikat itu.

Sementara menunggu dia kembali, Justin diminta untuk memberikan jawapan bertulis mengenai siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atasnya dan tugas yang beliau jalankan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif semasa berada di luar negara.

Di samping itu, Sersol berkata, ia sedang mencari asas untuk menjamin Justin sebagai Ketua Pegawai Eksekutif memandangkan beliau telah tiada di pejabat sejak Februari.

Ia juga menyatakan kebimbangan sama ada Justin telah melaksanakan peranannya sebagai CEO Sersol dengan berkesan atau tidak.

Pada 14 Julai, SPRM memulakan siasatan ke atas Justin berhubung kebimbangan berkaitan pembayaran tertentu yang dibuat Sersol kepada pihak ketiga berdasarkan arahan dan kelulusannya.

Sementara itu, pada ada 25 Ogos, Sersol memecat bapa kepada Justin iaitu Lim Tiong Siang sebagai pengerusi eksekutif serta Shazreen Hatta dan Sia Meng Chan sebagai pengarah bebas bukan eksekutif.

Pada hari yang sama, syarikat itu mengumumkan pelantikan Suffian Awang sebagai pengarah eksekutif serta Tan Tong Lang dan Alan Ling sebagai pengarah bukan eksekutif bukan bebas.

Pelantikan tersebut telah mendapat persetujuan oleh pemegang saham pada mesyuarat agung luar biasa pada hari yang sama.

Harga saham Sersol ditutup pada 15 sen hari ini, memberikannya permodalan pasaran RM109.72 juta. Sebanyak 879,200 bertukar tangan hari ini.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *