Saham Sancy catat 12 sen pada minit awal kemunculan pertama di Pasaran LEAP

author
1 minute, 46 seconds Read

KUALA LUMPUR: Penyedia penyelesaian penjagaan kesihatan digital, Sancy Bhd (Sancy) dibuka tidak diniagakan pada 12 sen dalam kemunculan sulungnya di Pasaran LEAP Bursa Malaysia hari ini.

Namun pada 9.55 pagi, harga sahamnya meningkat kepada 26 sen sesaham iaitu premium 14 sen atau 116 peratus daripada harga tawaran awam asalnya pada 12 sen dengan 10,000 saham saling berpindah tangan.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prabuddha Kumar Pronob Chakravertty bagaimanapun tidak terganggu dengan pergerakan mendatar saham itu pada awalnya dan menganggap pelabur lazimnya menunggu bagi mendapatkan harga yang baik.

“Pelabur akan menunggu dan memegang saham pada harga yang tepat,” katanya kepada pemberita selepas majlis penyenaraian itu di Bursa Malaysia hari ini.

Beliau juga menyifatkan minat terhadap saham itu akan bergerak seiring dengan kenaikan harganya.

Syarikat tersebut berjaya mengumpulkan sejumlah RM7.67 juta menerusi langkah terbitan 78.6 juta saham baharu sebelum tawaran awam permulaan (IPO) dengan dana tersebut digunakan bagi menampung aspek termasuk aktiviti modal kerja, penyelidikan dan pembangunan teknologi.

Malah, pada tahun depan, Sancy menyasarkan untuk memasukkan kira-kira 100 hospital di Malaysia ke dalam platform Pertukaran Data Insurans dan Sistem Analisis (IDEAS) yang dapat menyuntik pertumbuhan dua digit bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac, 2024.

Melangkaui 2024, Sancy berhasrat untuk menjadikan pasaran antarabangsa sebagai penyumbang utama pertumbuhannya dengan memanfaatkan platform IDEAS tersebut.

Platform itu merangkumi perisian pertengahan pertukaran data bersepadu yang memperkemas serta mengautomasikan proses tuntutan melalui Surat Jaminan (GL) melibatkan pesakit, penyedia penjagaan kesihatan dan penyedia insurans, katanya.

Selain itu, Prabuddha turut menjangkakan sasaran pertumbuhan dua digit bagi syarikat pada tahun kewangan 2024 yang dipacu terutamanya oleh platform IDEAS dan Sistem Maklumat Hospital serta operasi pemprosesan perniagaan dan segmen perniagaan penyelenggaraan.

Mengulas rancangan bagi tahun ini, beliau berkata Sancy mahu mengembangkan kehadirannya di Malaysia dengan menjangkau lebih banyak penyedia penjagaan kesihatan dan insurans selain meninjau untuk menembusi industri pemprosesan GL insurans di Malaysia.

“Kami masih dalam peringkat rundingan dengan beberapa entiti, termasuk penyedia insurans dan penyedia penjagaan kesihatan bagi mendapatkan penglibatan mereka untuk menggunakan platform IDEAS,” katanya.

Malah, katanya, syarikat itu turut menerima minat daripada penyedia penjagaan kesihatan dari  Pakistan, Thailand, Filipina, India, Bangladesh dan Senegal terhadap platform IDEAS dan Sistem Maklumat Hospital.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *