Sarawak usaha tingkatkan rangka kerja kerjasama perjanjian penyelesaian komersial dengan Petronas

author
1 minute, 58 seconds Read

KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Penasihat dan Penyelarasan Petroleum Sarawak (PACC) telah mengadakan perbincangan untuk menambah baik rangka kerja kerjasama sedia ada di bawah perjanjian penyelesaian komersial (CSA) antara kerajaan negeri dan Petronas.

Dalam mesyuarat sulungnya baru-baru ini, PACC berbincang mengenai CSA untuk meningkatkan sinergi kumpulan kerja yang terdiri daripada kementerian, agensi dan Petronas negeri Sarawak, katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Jawatankuasa itu berharap perundingan yang lebih berkesan berkaitan perkara dasar dan aktiviti ke arah penyertaan selanjutnya Petroleum Sarawak Bd (Petros) dalam aktiviti huluan, keselamatan bekalan gas domestik untuk industri, serta peluang kuasa, perniagaan dan pelaburan untuk syarikat Sarawak dalam operasi global dan domestik Petronas, pembangunan modal insan untuk rakyat Sarawak dan program tanggungjawab sosial korporat.

CSA yang telah dilaksanakan pada 7 Disember 2020 memberi Sarawak bahagian pendapatan yang lebih besar daripada minyak dan gas yang ditemui dan dihasilkan di negeri itu.

la juga memberikan penglibatan lebih aktif kerajaan negeri dalam industri minyak dan gas melalui pengurusan sumber minyak dan gas darat oleh Petros dan pelaburan Petros dalam usaha huluan di kawasan luar pesisir.

Timbalan Premier Sarawak, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan mempengerusikan mesyuarat sulung PACC yang terdiri daripada 11 anggota kanan, mewakili kementerian Sarawak, agensi kerajaan utama dan syarikat berkaitan kerajaan yang mempunyai bidang kuasa dan kepakaran dalam hal minyak dan gas Sarawak.

Antaranya adalah setiausaha kewangan negeri, Datuk Seri Dr Wan Lizozman Wan Omar; peguam negara, Datuk Seri Talat Mahmood Abdul Rashid dan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri bagi Perancangan Ekonomi dan Pembangunan, Datuk Dr Muhammad Abdullah Zaidel.

Ahli lain termasuk Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Sarawak Energy Bhd, Datuk Sharbini Suhaili; Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petros, Janin Girie; Setiausaha Tetap Kementerian Sumber Ali dan Pembangunan Bandar Sarawak, Datuk Zaidi Mahdi; Setiausaha Tetap Kementerian Perdagangan Antarabangsa, Industri dan Pelaburan Sarawak, Dzulkornain Mason; Setiausaha Tetap Kementerian Utiliti dan Telekomunikasi Sarawak, Jafri Lias; Setiausaha Tetap Kementerian Tenaga dan Kelestarian Alam Sekitar Sarawak, Abg Ahmad Abg Morni dan Lester Matthew dari Unit Perancangan Ekonomi Sarawak.

PACC telah dirasmikan oleh Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg pada Januari untuk memudahkan pembangunan industri minyak dan gas di negeri itu.

Jawatankuasa itu akan menyemak dan menyelaraskan pembangunan dasar dan peraturan mengenai hal-hal minyak dan gas.

Di samping itu, ia memudahkan penjajaran dalaman dan pengesahan projek-projek strategik dan pertumbuhan Sarawak yang berkaitan dengan petroleum, serta memainkan peranan sebagai penasihat kepada Premier Sarawak mengenai hala tuju yang sesuai bagi Agenda Minyak dan Gas Negeri.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *