SPRM digesa siasat semula Skandal Muhyiddin “curi” tanah milik Stamford dan Projek Desaru demi kroni ‘Tan Sri Esa’

9 minutes, 11 seconds Read

Masihkah kita ingat mengenai Kontroversi yang melibatkan surat yang bocor yang merincikan peruntukan diluluskan sebanyak RM35.4 juta untuk membina infrastruktur di Pagoh telah menimbulkan persoalan mengenai motif Bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 2021 lalu.

Walaupun terdapat Pengakuan oleh Pejabat Perdana Menteri (PMO) yang mengesahkan kandungan surat tersebut, sambil menjelaskan bahawa peruntukan itu dimaksudkan untuk pembinaan tiga dewan, tidak banyak membantu menjawab soalan mengapa jumlah itu dibelanjakan pada mulanya.

seterusnya menimbulkan lebih banyak persoalan, dewan apa yang mahu dibina sehingga menelan kos sebanyak itu, apakah ada semak dan imbang mengenai peruntukan khas RM 1 bilion di bawah Butiran Projek (93500)iaitu “Projek Khas” itu kerana Parlimen dilarang bersidang untuk membahaskan butiran berkenaan dengan menggunakan alasan wabak covid-19 ketika itu.

Namun itu antara rentetan sejarah di bawah pemerintahan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri yang bijak menggunakan alasan untuk menyelamatkan tengkuknya dan lebih gemar menggunakan perkataan kleptokrasi bagi melindungi kebejatan yang telah dilakukan

SALAH GUNA KUASA MUHYIDDIN YASSIN

Banyak portal termasuk portal The Vibes pernah mendedahkan perkara ini pada Januari 2021 mengenai beberapa kes membabitkan Muhyiddin yassin yang antaranya kes Pusat Pemakanan Ternakan Kebangsaan (‘NFC’), 1BestariNet, Pusat Pendidikan Tinggi Pagoh (‘HPTP’), Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIISe) kepada anak menantu dan paling terkenal ketika sebagai MB Johor kes Stamford Holdings Sdn Bhd.

Rakyat masih ingat kontroversi awal yang melibatkan Muhyiddin sebagai Menteri Besar Johor kes Stamford Holdings Sdn Bhd (‘Stamford’) kehilangan tanah yang dimilikinya dirampas oleh Muhyiddin dan kroninya.

Ianya bermula apabila Stamford dilaporkan memohon kepada kerajaan negeri pada 1984 untuk mendapatkan kebenaran membangunkan sebidang tanah milik syarikat itu.

Bagaimanapun, kerajaan negeri yang diketuai oleh Muhyiddin hanya mengambil perhatian terhadap permohonan itu pada 1988, apabila syarikat itu mendakwa pengarahnya bertemu ahli perniagaan Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary dan Yahaya Talib, yang kononnya memperkenalkan diri mereka sebagai rakan perniagaan dan rakan menteri besar ketika itu.

Pelbagai laporan media menekankan bahawa Syed Mokhtar dan Yahaya mewujudkan syarikat usaha sama (JV) untuk membangunkan tanah seluas 714.7 hektar menjelang akhir 1989.

Berikutan penubuhan itu, firma pimpinan Syed Mokhtar itu mengambil bahagian 30%, dengan selebihnya dipegang oleh Stamford, selepas kedua-dua pihak menandatangani perjanjian JV.

Tiga puluh peratus (30%) daripada projek tersebut dirundingkan dengan Stamford untuk tujuan pembangunan awal tanah Stamford. Kemudian, dengan sifat tamak yang mula timbul dan Muhyiddin bersama pasukannya menetapkan terma baru dan menuntut tujuh puluh peratus (70%) saham di dalam projek pembangunan tersebut walaupun Stamford menentangnya.

Stamford telah meneriman ancaman Muhyiddin yang ketika itu  mempunyai kuasa untuk mengambil alih tanah jika mereka enggan mematuhi tuntutan tersebut. Namun, pendirian Stamford kekal teguh dan enggan menyerah kepentingan mereka walaupun ditekan.

Sebagaimana yang diperlihatkan oleh bukti, Muhyiddin menandatangani dokumen pengambilalihan tanah apabila Stamford menolak perjanjian baru tersebut, yang mengakibatkan Stamford menuntut Kerajaan Negeri dan juga memfailkan saman konspirasi terhadap Muhyiddin dan rakan-rakannya.

Susulan keengganan itu, Stamford mendakwa ia menerima ugutan, salah satunya Muhyiddin didakwa memanggil pengarahnya, berkata kertas pengambilan tanah oleh kerajaan ada di atas mejanya, sedia untuk ditandatangani, sekiranya gagal mematuhinya.

Amaran itu didakwa diulangi oleh pihak yang berkepentingan juga.

Di sebalik ancaman yang didakwa, Stamford tetap bertegas, terus menolak syarat baharu. Menjelang Julai 1994, kerajaan Johor telah memperoleh tanah tersebut bagi pihak Perbadanan Kemajuan Ekonomi Islam Johor.

Selepas itu, Stamford menyaman kerajaan negeri, serta Syed Mokhtar, Yahaya dan Muhyiddin, mendakwa mereka bersubahat untuk memperoleh tanahnya secara tidak sah.

Ia kemudian membawa kes itu ke Mahkamah Rayuan. Butiran kes itu diterbitkan sekitar masa yang sama dalam Asiaweek yang laporannya menunjukkan ancaman Muhyiddin kepada pengarah Stamford. Penerbitan itu juga mendakwa memiliki rakaman panggilan telefon.

Walaupun secara terbuka menafikan laporan itu, Muhyiddin tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap Asiaweek.

Mahkamah Rayuan pada 1997 menolak keputusan Mahkamah Tinggi Johor Baru, membenarkan saman sivil diteruskan, tertakluk kepada rayuan oleh pihak pembelaan.

Memandangkan kes itu sampai ke Mahkamah Persekutuan menjelang 1998, semua pihak bersetuju untuk menyelesaikan pertikaian di luar mahkamah dengan jumlah akhir RM400 juta dipersetujui sebagai pampasan kepada Stamford.

Muhyiddin telah berulang kali menafikan penglibatannya dalam skandal itu dan tiada siasatan lanjut dilakukan terhadapnya mengenai isu tersebut.

Stamford memenangi pusingan pertama saman sivil sebelum Mahkamah Tinggi Johor Baru membatalkannya pada 1995 dengan menyatakan bahawa syarikat itu tidak mempunyai alasan tindakan yang munasabah terhadap defendan.

Tiada kes yang tidak boleh dibuka oleh SPRM semula. Agensi penguatkuasaan terutamanya MACC hanya perlu mendapatkan dokumen mahkamah bagi saman ini dan sudah cukup bukti untuk meminta kehadiran Muhyiddin dan rakan-rakannya ke Putrajaya bagi merekod kenyataan mereka. Stamford telah menuntut Muhyiddin dan rakan-rakannya atas tuduhan konspirasi dan tidak sukar untuk mengemukakan semua fakta dari saman ini.

Walaupun pihak-pihak yang terlibat mencapai penyelesaian pada tahun 1998 apabila kes ini dibawa Mahkamah Persekutuan, tiada had masa dalam undang-undang jenayah dan adalah penting bagi Kerajaan Anwar untuk memperjuangkan hukuman terhadap Muhyiddin dan rakan-rakannya atas penipuan korporat dan penjajahan tanah dengan menggunakan kuasa Kerajaan Negeri.

Jika tiada apa-apa tindakan ini  tidak akan mencegah Kerajaan Negeri daripada disalahgunakan oleh penjenayah untuk mencuri projek dan tanah daripada perniagaan dan usahawan yang sah.

Projek ini mengakibatkan kerugian yang besar kepada Kerajaan Negeri sementara individu yang berkaitan dengan Muhyiddin memperoleh keuntungan yang besar. Jika penjenayah yang sebegitu terang-terangan dibiarkan tidak dihukum, dunia tidak akan  lagi  mempercayai korporat Malaysia.

PROJEK DESARU INTERNATIONAL RESORTS SDN BHD –
RAMPASAN MUHYIDDIN DAN KRONI TIPU T.THANGATHURAI

Selain skandal tanah Stanford terdapat satu lagi projek yang diolah menggunakan modus operandi yang hampir sama iaitu projek Desaru International Resorts Sdn Bhd

Sekitar April 1990, Muhyiddin dan rakan-rakannya memulakan rancangan untuk membuat jutaan ringgit dengan menipu seorang usahawan.

Sama seperti Stamford Holdings, mereka mengajak T.Thangathurai (‘Thanga’) dari Desaru International Resorts Sdn Bhd untuk memulakan pembangunan projek di Johor iaitu semasa zaman Muhyiddin sebagai Menteri Besar Johor.

Menurut rekod, Thangathurai, merupakan seorang  warganegara A.S. kelahiran Malaysia dan mengikut pelan asal dia telah menjalin usaha sama dengan konglomerat pembinaan Jepun iaitu Kajima untuk membina Desaru yang dibayangkan sebagai kompleks peranginan sepanjang garis pantai di timur Malaysia.

Namun telah timbul beberapa isu membabitkan pelabur dari jepun berkenaan dan akhirnya Muhyiddin dan kawan-kawannya akhirnya merampas projek dan tanah Desaru itu daripada Thanga.

Ini adalah modus operandi rakan-rakan Muhyddin untuk mencari usahawan kaya dan kemudian mencuri daripada mereka sama seperti kes tanah Stamford Holdings.

Thanga kehilangan pemilikan tanah selepas campurtangan kuasa Kerajaan Negeri. Kuasa Kerajaan Negeri dalam hal tanah menjadi alat ampuh untuk melancarkan penipuan mereka.

Jelas bahawa tujuan sebenar sejak awal adalah untuk merampas tanah dan usahawan dipilih dengan teliti kerana mereka tidak terlibat dengan ahli politik atau kerabat diraja.

Kerajaan negeri di bawah kawalan Muhyiddin merampas semula tanah dan meneruskan pembangunan di bawah bendera entiti yang dikenali sebagai Desaru Development Corporation Sdn Bhd (DDC).

DDC, entiti yang bertanggungjawab dalam projek tersebut mempunyai Pengarah Eksekutif iaitu Datuk Esa Mohamed (Kini Tan Sri) sahabat baik Muhyiddin. Esa menjadi orang penting dalam episod rampasan Projek Desaru.

Muhyiddin dan Esa bagaikan isi dengan kuku

DDC memulakan perjanjian dengan Saujana Consolidated Berhad dan Peluang Jasa Sdn Bhd pada Projek Desaru pada tahun 2005 selepas merampas tanah pada tahun 1991.

Mengapa mereka menangguhkan projek ini terlalu lama ? ini kerana Dana yang besar diperlukan untuk mencipta sebuah Bali di Johor dan sudah pasti ianya  akan memerlukan penglibatan dana kedaulatan kerana tidak semua entiti mampu membiayai projek yang begitu besar. Selepas merebut tanah, mereka kini perlu mencari dana untuk membangunkannya.

Beberapa ketika pada bulan April 2008, Peremba Panaroma Sdn Bhd dan pihak-pihak yang bertindak secara bersamaan memperoleh seluruh saham kumpulan hotel dan hartanah Saujana Consolidated Berhad.

Ia adalah satu langkah yang diambil untuk menyembunyikan  niat sebenar Muhyiddin dan kawan-kawannya  itu.

Muhyddin dan rakan-rakannya akhirnya berjaya berunding dengan Khazanah Malaysia untuk menyelamatkan projek yang mereka rampas dari Thanga pada tahun 1991. Kemudian pada Mac 2010, Khazanah membeli DDC dan bersetuju untuk mengubah Desaru menjadi Bali baru.

Ini adalah sebuah pengambilalihan dan pembangunan ‘Berbilion-Bilion Dolar’. Pemain utama Khazanah dalam pengambilalihan ini adalah Tan Sri Dato Azman Mokhtar (‘Azman), Ganen Sarvananthan (‘Ganen’) dan Stephanie Saw Ai Lin (‘Stephanie’).

Semua tiga individu ini bekerja keras untuk memastikan bahawa dana (wang pembayar cukai) dari Khazanah disediakan untuk DDC menjalankan projek ini untuk manfaat Muhyiddin.

Sebenarnya, Stephanie adalah ‘ number lady’  seperti akauntan dalam filem mafia memalsukan keuntungan dan jangkaan untuk memastikan bahawa Lembaga Khazanah tertipu dalam meluluskan projek ini.

Stephanie kemudiannya  telah dinaikkan pangkat dalam Khazanah dan kekal bertanggungjawab terhadap Projek Desaru. Ganen merupakan ‘bag man’ atau wakil bagi Azman dalam hal pengubahan wang Khazanah dan si mulut longkang ini  akan membocorkan maklumat terhadap Stephanie dan Azman jika beliau dihukum.

Ganen telah diminta untuk meninggalkan Khazanah kerana terlibat dalam perdagangan dalaman ( Insider trading)  dan failnya masih ada di Suruhanjaya Sekuriti. Beliau merupakan Ketua Pegawai Pelaburan ketika meninggalkan Khazanah. Akhirnya, ‘Bossman’ Azman menjadi penerima saham rasuah tersebut.

Perdana Menteri pada masa itu mesti telah memberikan kelulusan bagi perjanjian yang sedemikian besar. Khazanah telah menghabiskan berbilion-bilion ringgit untuk melaksanakan projek besar-besaran bagi Muhyddin dan rakan-rakannya. Hotel, taman air, taman tema, dan dewan perhimpunan telah dibina di Desaru untuk menarik pelancong yang tidak wujud.

Hasil dari siasatan, sebenarnya telah menemui pelbagai bukti di dalam kes ini. Walaupun pada kertas-kertas Desaru Development Holdings One Sdn Bhd adalah pemilik Pusat Konvensyen Desaru, One & Only Desaru Coast dan The Westin, sebenarnya semua aset ini dan Hard Rock Hotel Desaru adalah dimiliki oleh Sungai Cerah Sdn Bhd secara kolektif.

Siapa pemilik syarikat Sungai Cerah Sdn Bhd?

Sekarang tidak ada hadiah untuk meneka siapa pemegang  saham utama Sungai Cerah Sdn Bhd. Ia adalah Tan Sri Dato Sri Hj Esa Bin Mohamed. Kroni dan rakan baik Tan Sri Muhyiddin. Tan Sri Hj Esalah sebenarnya perancang dan mengatur projek-projek Desaru dan dalam semua kemungkinan, itulah satu-satunya hak miliknya dari Muhyiddin.

Lapan puluh lima peratus (85%) saham dalam Sungai Cerah Sdn Bhd dimiliki olehnya tetapi dipegang sebagai amanah untuk seseorang yang diketahui. Anak perempuannya hanya memegang 0.01% saham sahaja.

Syarikat Sungai Cerah Sdn Bhd melaporkan rugi RM116.4 juta

Siapa yang mencalonkan nama Dato Sri Hj Esa Bin Mohamed sebagai Tan Sri jika bukan Muhyiddin? Malah, beliau begitu berharga kepada Muhyiddin sehingga dilantik menjadi Pengerusi MyHSR untuk menggantikan bekas KSN, Tan Sri Dr. Ali Hamsa pada 15 Julai 2020.

Tan Sri Esa Mohamed kesayangan Muhyiddin adalah orang kuat dalam Yayasan Tan Sri Muhyiddin Charity Golf. Anak, menantu dan AJK yang terlibat dalam Skandal Jana Wibawa juga dalam yayasan itu.

Siapa Perdana Menteri pada julai 2020 dan mengapa Projek Desaru merupakan lokasi kunjungan rasmi Muhyiddin ke Johor sebagai Perdana Menteri? Jawapannya kroni tegar!

MACC dan PDRM sepatutnya bertindak sekarang untuk menjejaki semua aset yang hilang dari negara dan menyiasat semua pelaburan yang dipimpin oleh Azman, Ganen dan Stephanie.

Semua orang fikir 1MDB adalah teruk tetapi hakikatnya, Khazanah adalah sebuah organisasi mafia. Khazanah tidak mempunyai tujuan dan menyalahgunakan dana kerajaan untuk orang seperti Muhyddin, Esa, dan Azman.

Dan hari ini jika MACC boleh menyita Dua akaun bank milik Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dibawah perintah mengikut Seksyen 50 Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA 2001) kepada pihak bank Mengapa kerugian dan kebejatan yang dibuat oleh Mahiaddin sepanjang tempoh beliau menjadi Menteri Besar Johor itu tidak dibongkar kembali.

Bukankah Muhyiddin dituduh di mahkamah kes rasuah hampir RM500 juta daripada rakan baiknya dalam kes Stamford Holdings Tan Sri Syed Mokhtar AL Bukhary sekarang? Ini tentu lebih mudah jika fail Stamford dan Projek Desaru dikorek semula.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *