2 pengurus PetroSaudi didakwa di Switzerland berhubung skandal 1MBD

author
2 minutes, 7 seconds Read

GENEVA: Dua pengurus PetroSaudi didakwa di Switzerland semalam kerana disyaki menggelapkan hampir AS$2 bilion (RM8.89 bilion) berkaitan dengan dana negara 1Malaysia Development Berhad (1MBD) yang dicemari skandal.

Pejabat pendakwa raya Switzerland berkata, ia sudah memfailkan dakwaan terhadap dua pengurus PetroSaudi yang tidak dinamakan dengan tuduhan penipuan, jenayah berat salah urus dan pengubahan wang haram.

“Mereka didakwa, dengan tujuan memperkayakan diri sendiri dan orang lain, menyeleweng sekurang-kurangnya AS$1.8 bilion (RM8 bilion) yang dipindahkan dari dana 1MBD berkaitan usaha sama dengan PetroSaudi dan melakukan pengubahan wang haram dengan jumlah berkenaan,” menurut kenyataan itu.

Dakwaan meliputi tempoh dari 2009 hingga 2015 itu adalah perkembangan terbaru dalam apa yang disifatkan sebagai ‘pengubahan wang haram yang terbesar pernah berlaku’.

Mula dihidu pada 2015, siasatan terus dilancarkan di seluruh dunia terhadap skandal rasuah terbesar, turut membabitkan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang kini menjalani hukuman penjara 12 tahun bagi kes itu.

Menurut dakwaan peguam negara yang difailkan di Mahkamah Jenayah Persekutuan Switzerland, dua pengurus syarikat penerokaan dan pengeluaran minyak Arab Saudi, PetroSaudi bersubahat dengan pembiaya Malaysia dan ‘orang kanan’ Najib, Low Taek Jho, juga dikenali sebagai Jho Low, di tengah-tengah skandal 1MBD.

Dilaporkan, mereka ‘mencadangkan skim pelaburan yang merangkumi transaksi kerajaan kepada kerajaan’ antara Arab Saudi dan Malaysia melalui 1MBD, yang membabitkan usaha sama PetroSaudi dan 1MBD.

Selain itu, kedua-dua tertuduh dan Jho Low berjaya meyakinkan lembaga pengarah 1MBD untuk membenarkan pemindahan AS$830 juta (RM3.7 bilion) sebagai sebahagian daripada pinjaman patuh syariah yang menyusuli usaha sama itu.

Susulan itu, lembaga pengarah meluluskan urus niaga itu, yang diteruskan pada Sptember 2009 dengan 1MBD mengemukakan pelaburan tunai AS$1 bilion (RM4.45 bilion).

“Bagaimanapun, AS$700 juta (RM3.1 bilion) daripada wang berkenaan segera dipindahkan ke akaun bank Swiss atas nama syarikat dimiliki Jho Low, yang memindahkan AS$85 juta (RM378 juta) kepada salah seorang tertuduh, yang kemudian memindahkan AS$33 juta (RM147 juta) kepada seorang lagi tertuduh.

“Baki AS$300 juta (RM1.3 bilion) lagi disimpan dalam akaun bank Swiss milik usaha sama itu tetapi hanya memanfaatkan PetroSaudi.

“Malah, dana yang dipindahkan juga diselewengkan,” menurut kenyataan itu, sambil menambah bahawa AS$80 juta (RM357 juta), kononnya kadar faedah bagi bayaran yang dipindahkan kepada 1MBD, sebenarnya diambil daripada dana asal itu sendiri.

Menurut dakwaan, tertuduh melakukan pengubahan wang haram antara 2009 dan 2015 dengan membuka laman sesawang akaun bank di Switzerland dan luar negara.

Mereka memindahkan dana sesama mereka, dan menggunakan dana itu untuk membeli hartanah di Switzerland serta di London, barang kemas selain ekuiti persendirian.

Bagaimanapun, masih tidak jelas bila kes itu boleh dibawa ke perbicaraan.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan semalam itu, tertuduh ‘berhak untuk dianggap tidak bersalah melainkan atau sehingga mahkamah memutuskan mereka bersalah’.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *