Citaglobal raih kontrak kerja RM261 juta untuk KVDT 2

author
1 minute, 7 seconds Read

KUALA LUMPUR: Anak syarikat milik penuh Citaglobal Bhd telah memperoleh kontrak kerja RM261 juta untuk Landasan Berkembar Elektrik Lembah Klang Fasa 2 (KVDT 2).

Kontrak itu, akan bermula dari 1 Jun, 2023, telah dianugerahkan oleh kontraktor utama KVDT2 Dhaya Maju Infrastructure (Asia) Sdn Bhd dan dijangka siap selepas 36 bulan dari permulaan, katanya.

KVDT2 adalah projek pemulihan kereta api dengan anggaran nilai RM4.475 bilion yang sedang dijalankan oleh Dhaya Maju Ltat Sdn Bhd – usaha sama 80:20 Dhaya Maju dengan dana angkatan bersenjata Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).

Projek KVDT2 melibatkan penggantian trek kereta api berusia 25 tahun yang sedia ada, sistem elektrifikasi dan peningkatan dan penyelenggaraan kemudahan yang melibatkan dua trek kereta api dari Salak Selatan ke Seremban, dan dari Simpang Port Klang ke Port Klang.

Dalam satu kenyataan, Citaglobal berkata skop kerja termasuk pembekalan, penghantaran, pembinaan, penyiapan berjaya dan penyelenggaraan jambatan, pembentung, saliran dan kerja pagar yang merupakan sebahagian daripada projek KVDT 2.

“Kami sangat berterima kasih kerana telah memenangi kontrak ini dan memainkan peranan dalam pembinaan KVDT2.

“Kami akan turun padang dan berusaha untuk menyiapkan projek itu dalam tempoh masa yang ditetapkan. Kontrak ini juga menandakan buku pesanan Citaglobal menghampiri paras RM1 bilion, yang mengukuhkan lagi keterlihatan pendapatan syarikat,” kata Mohamad Norza, yang juga pemegang saham utama di Citaglobal.

Saham Citaglobal menyelinap satu sen atau 0.69% kepada RM1.44 pada waktu rehat pasaran tengah hari, memberikannya permodalan pasaran sebanyak RM601.24 juta.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *