Harga emas masih ada ruang untuk terus meningkat

author
1 minute, 9 seconds Read

KUALA LUMPUR: Tomei Consolidated Bhd optimis bahawa permintaan terhadap emas akan kekal kukuh walaupun harga semasa yang tinggi, sekali gus, memastikan pengeluar dan peruncit barang kemas akan terus mencatatkan keuntungan pada tahun kewangan 2023.

Pengarah Urusan Tomei, Datuk Ng Yih Pyng, berkata perbelanjaan untuk emas bagi tujuan kebudayaan dan pelaburan akan terus kekal walaupun terdapat pelbagai kebimbangan yang semakin meningkat.

Dari aspek runcit domestik, katanya harga emas telah meningkat tiga kali pada tahun ini dan masih mempunyai ruang untuk meningkat lagi.

“Pada amnya, saya berpendapat ekonomi Malaysia akan terus berkembang tetapi sudah tentu, terdapat tekanan mengenai inflasi dan (ketersediaan) pendapatan boleh guna secara amnya mungkin terjejas sedikit.

“Justeru, kami akan terus dapat mencatatkan keuntungan dan kami berharap dapat mencapai (sasaran) jualan kami,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat agung tahunan Tomei di sini, hari ini.

Yih Pyng, bagaimanapun, tidak menyatakan sasaran Tomei pada tahun ini.

Mengenai pasaran global, katanya harga emas, yang kini diniagakan antara AS$1,900 dan lebih AS$2,000 seauns, akan kekal positif disokong oleh permintaan daripada bank pusat.

Pengerusi Tomei, Raja Tan Sri Aman Raja Ahmad, berkata banyak bank pusat telah menukar bon mereka dalam denominasi AS kepada emas.

“BRICS (Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan), semuanya disokong oleh emas,” katanya.

Pada tahun kewangan 2022, keuntungan bersih Tomei meningkat kepada RM65.89 juta daripada RM32.77 juta pada tahun sebelumnya berikutan jumlah jualan yang tinggi.

Perolehan naik kepada RM974.31 juta daripada RM736.07 juta sebelum ini.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *