Minggu kelima pelaburan asing mengalir keluar dari pasaran saham

author
1 minute, 42 seconds Read

KUALA LUMPUR: Pelabur asing menjadi penjual bersih di Bursa Malaysia untuk minggu kelima berturut-turut, dengan mencatatkan aliran keluar bersih asing berjumlah RM211.0 juta sepanjang minggu berakhir 19 Mei 2023, kata MIDF Research.

Menerusi Laporan Aliran Dananya, ia menyatakan pelabur asing telah menjadi penjual bersih ekuiti Malaysia selama 14 daripada 20 minggu tahun ini, dengan jumlah aliran keluar asing bersih sebanyak RM2.39 bilion.

“Setiap hari dagangan minggu lepas adalah hari jualan bersih oleh pelabur asing, kecuali Khamis apabila terdapat aliran masuk asing bersih sebanyak RM38.5 juta,” katanya.

MIDF Research berkata pada Khamis, pelabur asing memilih saham wajaran tinggi seperti Maybank (RM16.9 juta), Top Glove (RM9.9 juta), IHH Healthcare (RM9.8 juta) dan Inari Amertron (RM8.2 juta).

Bagaimanapun, mereka kembali kepada aktiviti jualan bersih pada Jumaat apabila data yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan menyatakan pertumbuhan perdagangan Malaysia susut 14.5 peratus tahun ke tahun pada April 2023, sebahagian besarnya disebabkan oleh eksport domestik yang lebih rendah.

Minggu lalu, hanya tiga sektor menyaksikan aliran masuk asing bersih iaitu pengangkutan dan logistik (RM37.4 juta), teknologi (RM3.3 juta) dan penjagaan kesihatan (RM1.9 juta), manakala tiga sektor teratas yang memperlihatkan aliran keluar bersih asing adalah produk pengguna dan perkhidmatan (RM70.0 juta), produk dan perkhidmatan perindustrian (RM40.5 juta) dan perkhidmatan kewangan (RM32.5 juta).

Sementara itu, pelabur institusi tempatan kekal sebagai pembeli bersih untuk minggu keempat berturut-turut dengan mencatatkan sejumlah RM355.6 juta.

“Setiap hari dagangan adalah hari belian bersih oleh institusi tempatan, dengan aliran masuk bersih terbesar dicatatkan pada hari Selasa sebanyak RM105.3 juta.

“Setakat tahun ini, mereka telah menjadi pembeli bersih selama 15 daripada 20 minggu, menyaksikan jumlah aliran masuk bersih RM2.45 bilion,” kata MIDF Research.

Sebaliknya, peruncit tempatan pula mencatatkan jualan bersih ekuiti tempatan untuk minggu ketiga berturut-turut, berjumlah RM144.6 juta.

Setiap hari dagangan adalah hari jualan bersih oleh peruncit tempatan, dengan aliran keluar paling banyak dicatatkan pada Khamis sebanyak RM65.1 juta.

Setakat tahun ini, peruncit tempatan telah menjadi penjual bersih selama 11 daripada 20 minggu, menghasilkan jumlah aliran keluar bersih sebanyak RM51.2 juta.

Dari segi penyertaan, terdapat penurunan dalam purata volum dagangan harian (ADTV) secara keseluruhan iaitu peruncit (-4.8 peratus), institusi tempatan (-5.6 peratus) dan pelabur asing (-10.5 peratus).

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *