Anak syarikat Petronas Gas buat bayaran pendahuluan AS$233.6 juta

author
0 minutes, 47 seconds Read

KUALA LUMPUR: Anak syarikat milik penuh Petronas Gas Bhd (PGB), Regas Terminal (Sg Udang) Sdn Bhd (RGTSU), menandatangani perjanjian dengan Gas Asia Terminal (L) Pte Ltd (GATL), anak syarikat milik penuh MISC Bhd, untuk membuat penyelesaian secara sekali sahaja bagi bayaran pendahuluan bayaran sewa capex di bawah perjanjian sewa berdasarkan waktu (TCP) sebanyak AS$233.6 juta.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia semalam, katanya transaksi bayaran pendahuluan itu, yang mewakili baki nilai kontrak untuk baki obligasi bayaran sewa capex RGTSU, adalah untuk menyediakan unit simpanan terapung (FSU), FSU Tenaga Satu dan FSU Tenaga Empat, di Terminal Pengegasan Semula LNG Sungai Udang.

Katanya, FSU akan terus digunakan oleh RGTSU sehingga akhir tempoh sewaan yang dipersetujui dan bahagian operasi TCP akan kekal tidak terjejas.

“Transaksi bayaran pendahuluan itu akan mengurangkan pendedahan risiko mata wang asing kumpulan PGB untuk baki tempoh TCP,” katanya.

Katanya, transaksi bayaran pendahuluan itu tidak tertakluk kepada kelulusan pemegang saham syarikat atau mana-mana pihak berkuasa kerajaan yang berkaitan.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *