Skim Perubatan Madani akan bermula 15 Jun ini

author
1 minute, 3 seconds Read

PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan (KKM) mengalu-alukan pengamal perubatan swasta umum (GP) di 10 daerah untuk menyertai program rintis skim Perubatan Madani, yang akan bermula pada 15 Jun ini.

Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa, berkata KKM dengan ini menjemput GP di lokasi yang terbabit untuk mendaftar sebagai klinik panel Skim Perubatan Madani bermula hari ini.

“Mereka (GP) boleh melayari laman sesawang ProtectHealth di www.protecthealth.com.my/skimperubatanmadani atau menghubungi talian 03-8687 2525.

“ProtectHealth juga akan menganjurkan sesi taklimat dan latihan secara dalam talian kepada GP yang berdaftar untuk penerangan lebih lanjut mengenai skim itu,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Skim itu bakal memberi manfaat perkhidmatan kesihatan percuma kepada penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR)

Daerah terbabit iaitu Gombak, Hulu Langat, Klang dan Petaling (Selangor), Kuala Lumpur, Kinta (Perak), Timur Laut (Pulau Pinang), Johor Bahru (Johor), Kota Kinabalu (Sabah) dan Kuching (Sarawak).

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan Skim Perubatan Madani sebagai salah satu inisiatif kerajaan bagi mengatasi isu kesesakan pesakit di hospital kerajaan.

Pengumuman yang dibuat ketika pembentangan Bajet 2023, telah menyatakan peruntukkan RM120 juta untuk tujuan itu bagi membantu golongan B40 mendapatkan rawatan perubatan.

Ia bertujuan untuk membantu golongan B40 mendapatkan perkhidmatan penjagaan primer akut (rawatan pesakit luar kes-kes akut) di GP berhampiran, sekali gus mengurangkan kesesakan dan waktu menunggu pesakit di kemudahan kesihatan kerajaan.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *