Insiden kecoh KLIA: Polis selesai ambil keterangan 11 saksi

author
1 minute, 7 seconds Read

KUALA LUMPUR: Polis selesai mengambil keterangan 22 saksi berhubung kejadian kekecohan membabitkan seorang menteri di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), baru-baru ini.

Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan, berkata mereka terdiri daripada 12 pegawai imigresen, empat pegawai polis bantuan, empat pengadu dan dua pekerja sebuah syarikat pelancongan.

Kertas Inkuiri Polis akan dirujuk kepada Jabatan Peguam Negara hari ini untuk tindakan selanjutnya,” katanya kepada Bernama, hari ini.

Beliau berkata, polis menerima empat laporan polis yang dibuat orang awam berhubung kejadian itu.

Pada 29 Jun, Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Seri Tiong King SING menyerbu masuk ke balai ketibaan di KLIA dan mencetuskan kekecohan dalam usaha untuk ‘membebaskan’ seorang warga China yang dilarang masuk ke Malaysia.

Menjelaskan perkara itu, King Sing berkata, beliau terpaksa turun padang untuk membantu seorang pekerja sebuah syarikat media yang berpangkalan di China selepas didakwa ditahan pegawai Imigresen di KLIA sebaik tiba dari Shenzen.

Wanita dikenali sebagai Wang Xu mendakwa, walaupun dokumen perjalanannya teratur, dia dinafikan masuk oleh pegawai Imigresen.

Wang Xu mendakwa, dia diminta membayar beberapa ribu ringgit jika dibenarkan masuk.

Wanita itu telah tiba di Malaysia bersama pegawai atasannya, seorang pegawai kanan sebuah stesen TV milik kerajaan China.

Bagaimanapun, Penolong Penguasa Imigresen, Syahmi Syafie Md Nazmil memaklumkan, pelawat itu tidak memenuhi syarat kemasukan pelancong kerana tidak memiliki tiket pulang ke negara asal serta gagal menyatakan dengan jelas penginapan semasa berada di Malaysia.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *