SPRM buru ‘ejen’ minta rasuah RM18,000 di KLIA

author
1 minute, 9 seconds Read

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang giat memburu individu yang dipercayai meminta ‘duit kopi’ RM18,000 berhubung kes kemasukan seorang pelancong China ke negara ini.

Menurut sumber, tiga keterangan saksi termasuk seorang menteri yang terlibat dalam kejadian tersebut dan dua orang saksi utama warga China telah diambil percakapan.

“Beberapa orang pegawai imigresen yang terlibat akan dipanggil untuk diambil keterangan berhubung perkara ini pada hari ini,” kata sumber seperti dipetik Sinar Harian.

SPRM percaya ejen tersebut adalah pihak luar yang bertindak sebagai orang tengah dan mengambil kesempatan terhadap pelancong yang berdepan risiko dihantar pulang.

“SPRM dapati tiada kesalahan prosedur di pihak imigresen (di KLIA).

“Perempuan warga China itu memang tiada dokumen yang cukup. Dia tiada jadual perjalanan di sini, dia tiket pulang dan tiada wang tunai dalam beg. Jadi memang ada asas untuk hantar pulang (ke negara asal).

“Cuma macam mana orang tengah itu dapat tahu pasal kes ini dan boleh hubungi perempuan itu? SPRM sedang siasat perkara ini,” katanya lagi, yang merupakan seorang pegawai tinggi.

SPRM memandang serius isu rasuah yang dikatakan berlaku dalam satu insiden melibatkan seorang warganegara China di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) baru-baru ini.

Sementara itu, Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki ketika dihubungi mengesahkan pihaknya sedang mencari lelaki itu yang didakwa cuba meminta bayaran daripada pelancong dan kenalannya di Malaysia.

Dia berkata kes itu disiasat di bawah Seksyen 16A Akta SPRM, namun enggan mengulasnya dengan lebih lanjut.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *