Zahid nafi MCA, MIC boikot PRN

author
1 minute, 13 seconds Read

PUTRAJAYA: Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menolak dakwaan bahawa MCA dan MIC memboikot Pilihan Raya Negeri (PRN) di enam negeri pada 12 Ogos ini.

Ahmad Zahid berkata, BN menghormati pendirian dua parti komponenannya, MCA dan MIC yang tidak mahu bertanding pada PRN akan datang.

Bagaimanapun, beliau berkata, keputusan MCA dan MIC itu akan dibawa ke mesyuarat Majlis Dewan Tertinggi BN pada 10 Julai depan.

“Boikot? Mereka punya alasan tersendiri.

“BN menghormati keputusan mereka dan mereka akan terus kerjasama dalam kempen PRN,” katanya pada sidang media selepas menghadiri Perhimpunan Bulanan Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) hari ini.

Menurut Ahmad Zahid, meskipun tidak bertanding, MCA dan MIC sudah berjanji untuk membantu calon dari BN mahupun Pakatan Harapan (PH).

Setiausaha Agung MCA, Chong Sin Woon sebelum ini mengumumkan parti itu tidak bertanding dalam PRN enam negeri akan datang.

Sin Woon berkata, MCA membuat keputusan itu selepas mengambil kira “situasi politik semasa”.
Malah MIC mengikut jejak MCA apabila turut mengumumkan tidak bertanding pada PRN nanti.
Menurut setiausaha agungnya, RT Rajasekaran,keputusan sebulat suara itu susulan perbincangan lebih empat jam Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) MIC yang diadakan 30 Jun lalu.

Dalam pada itu, Ahmad Zahid berkata, kerusi yang telah diberikan kepada kedua-dua parti itu akan diserahkan kembali kepada BN.

“Kalau (MCA dan MIC) tak nak, kita akan ambil (kerusi) ia akan letak bawah BN,” jelas Ahmad Zahid.

Sebelum ini, Presiden UMNO itu berjanji komponen BN itu akan tetap diberikan kerusi untuk bertanding pada PRN akan datang.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *