Saham Datasonic catat peningkatan tertinggi selepas Tengku Dato’ Indera Abu Bakar Ahmad Tengku Abdullah dilantik sebagai pengerusi

author
0 minutes, 53 seconds Read

KUALA LUMPUR: Harga saham Datasonic Group Bhd mencatat peningkatan dalam dagangan rancak pada pagi ini.

Ia susulan selepas kumpulan itu melantik Tengku Dato’ Indera Abu Bakar Ahmad Bin Almarhum Tengku Tan Sri Abdullah sebagai pengerusi eksekutifnya, pada Rabu.

Pada pukul 9.20 pagi, saham Datasonic mencecah 51 sen sebelum mereda ke paras 47 sen atau peningkatan 4.44% pada 12.20 tengah hari, dengan lima juta saham didagangkan.

Dalam tempoh tahun sehingga kini, harga sahamnya telah meningkat sebanyak 4.35%, dan 1.25% sepanjang tahun lalu.

Pada Rabu, kumpulan itu melantik Tengku Abu Bakar, 38, menggantikan Datuk Abu Hanifah Noordin, yang dilantik semula sebagai timbalan pengerusi eksekutif kumpulan itu, dan melantik Ridwan Abdullah sebagai pengarah bebas dan bukan eksekutif.

Tengku Abu Bakar, adalah menantu kepada Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Selain itu, Datasonic mengumumkan penyusunan semula Jawatankuasa Pencalonan dan Imbuhan dengan Dato’ Mohd Khalil bin Kader Mohd dilantik sebagai pengerusi.

Dua lagi anggota jawatankuasa ialah Dato’ Ibrahim Abdullah dan Dato’ Roseleen Buyong.

Pada 4 Julai, pengarah urusan Datasonic Chew Ben Ben tidak lagi menjadi pemegang saham besar penyedia penyelesaian teknologi maklumat dan komunikasi bersepadu, selepas pemindahan 14.61 juta saham.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *