Kerajaan pertimbang letak kelapa di bawah bidang kuasa Lembaga Koko Malaysia

author
1 minute, 0 seconds Read

BANTING: Kementerian Perladangan dan Komoditi akan mempertimbangkan untuk memasukkan kelapa sebagai salah satu komoditi negara di bawah kementerian itu.

Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Fadillah Yusof berkata cadangan pekebun kecil ini akan dibincangkan di peringkat lebih tinggi.

“Terdapat juga cadangan awal (daripada pekebun kecil), terutamanya dari Sabak Bernam dan Tanjung Karang, mahu memasukkan kelapa sebagai komoditi (negara).

“Oleh itu koko dan kelapa akan berada di bawah bidang kuasa Lembaga Koko Malaysia dan kami akan membawa cadangan itu ke peringkat lebih tinggi untuk melihat apa yang boleh dilakukan,” katanya kepada media selepas bertemu dengan pengusaha tanaman koko di Tanjung Sepat, Selangor pada Ahad (6 Ogos). ), sebagai sebahagian daripada Program Trek Komoditi Zon Semenanjung Tengah 2023 anjuran kementerian.

Pada sesi itu, pekebun kecil koko Mispari Ramli dari Sungai Besar mencadangkan kepada kementerian untuk membuka jalan bagi tanaman itu menjadi antara komoditi negara.

“Datuk Seri (Fadillah Yusof) kata tadi ada lapan komoditi di bawah kementerian dan saya rasa kita perlu tambah satu lagi, dengan kelapa sebagai tanaman,” katanya.

Sesi dialog bersama petani, pengusaha dan komuniti koko dari sekitar Selangor diadakan bagi mengumpul maklum balas dan membincangkan isu-isu berkaitan koko, serta mendapatkan cadangan langkah-langkah meningkatkan pengeluaran biji koko dan pendapatan petani.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *