LHDN tamatkan penggunakan pelekat setem, mesin pos franking menjelang 2024

author
0 minutes, 53 seconds Read

KUALA LUMPUR: Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) akan menghentikan penggunaan pelekat setem dan mesin pos franking sebagai kaedah setem pada dokumen menjelang 1 Jan 2024.

Agensi itu, dalam satu kenyataan, berkata pembayar cukai dibenarkan menggunakan setem hasil untuk perjanjian dan pemeteraian dokumen sehingga 31 Dis.

Selain itu, mereka juga dinasihatkan supaya menggunakan setem hasil yang mereka ada.

“Untuk sebarang setem hasil yang tidak digunakan, tiada tuntutan bayaran balik dibenarkan atau digantikan dengan wang tunai.

“Permohonan setem dan pembayaran duti setem boleh dibuat secara dalam talian melalui portal Sistem Penilaian dan Pembayaran Duti Setem (Setem) di pautan https://stamps.hasil.gov.my tanpa perlu hadir ke kaunter duti setem,” katanya.

LHDN turut menasihati warganegara, individu dan pemastautin tetap dengan cukai pendapatan untuk mendaftar ID pengguna Setem, mengemukakan permintaan taksiran, dan membuat pembayaran duti setem dalam talian menggunakan tapak Setem.

Sementara itu, pendaftaran fail cukai individu kini boleh didapati melalui e-Daftar di https://edaftar.hasil.gov.my.

Setem ialah sistem penilaian dan pembayaran duti setem elektronik melalui internet yang menggantikan sistem manual di kaunter LHDN yang menggunakan mesin franking dan setem hasil.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *