Tiada peningkatan aras radioaktif di perairan negara susulan pelepasan air Fukushima

author
1 minute, 28 seconds Read

KUALA LUMPUR: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI),  memandang berat kerisauan rakyat dan akan memantau tahap keradioaktifan perairan negara dengan rapi menerusi Jabatan Tenaga Atom (Atom Malaysia).

Ia susulan langkah Jepun menyalurkan air terawat dari loji kuasa nuklear Fukushima Daaiichi ke laut semalam.

Atom Malaysia dalam satu kenyataan memaklumkan, pemantauan semasa oleh Atom Malaysia, tiada peningkatan aras keradioaktifan di perairan negara dikesan pada ketika ini daripada aktiviti tersebut.

MOSTI melalui Atom Malaysia dengan kerjasama Kesatuan Eropah telah melakukan pemasangan Gamma Spectrum Water Monitoring Station (GSWMS) untuk memantau sebarang peningkatan aras keradioaktifan secara “real-time” di perairan negara sebagai pengesanan amaran awal. 

Data dari stesen ini dipantau 24 jam dan 7 hari seminggu (24/7) di Pusat Pengurusan Tindakbalas Nuklear Kebangsaan (NCNRM) di Ibu Pejabat Atom Malaysia, Dengkil, Selangor.

Menurut kenyataan itu, Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), membuat kesimpulan bahawa pendekatan dan aktiviti untuk melepaskan air yang dirawat Advanced Liquid Processing Systems (ALPS) adalah konsisten dengan piawaian keselamatan antarabangsa yang berkaitan. 

IAEA dalam dapatannya turut melaporkan bahawa pelepasan air terawat ke laut adalah terkawal, dilakukan secara berperingkat dan mempunyai kesan radiologi yang boleh diabaikan kepada manusia dan alam sekitar.

Namun, negara jiran seperti Korea Selatan dan China menyuarakan bantahan mereka terhadap langkah Jepun kerana dikhuatiri ia boleh membawa akibat negatif untuk jangka masa panjang.

Menurut laporan AFP, China mengharamkan semua import makanan laut dari Jepun ‘untuk mencegah risiko keselamatan makanan daripada pencemaran radioaktif’ dan beberapa jam kemudian, Jepun menuntut China menarik balik larangan tersebut.

Jepun terpaksa melakukan pelepasan sisa air ini sebagai langkah perlu untuk penyahtauliahan loji kuasa itu, yang terletak di pantai timur negara itu, kira-kira 220km (137 batu) di timur laut ibu negara Tokyo.

Negara itu telah mengumpul dan menyimpan air tercemar dalam tangki selama lebih dari satu dekad menyebabkan ruang semakin berkurangan, menurut laporan.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *