MYSA sedang bangunkan garis panduan pembangunan tapak pelancaran ke angkasa lepas

author
1 minute, 0 seconds Read

KUALA LUMPUR: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) melalui Agensi Angkasa Malaysia (MYSA) kini dalam fasa membangunkan garis panduan kajian kebolehlaksanaan pembangunan tapak pelancaran ke angkasa lepas.

Menterinya, Chang Lih Kang melahirkan keyakinannya bahawa Malaysia mempunyai potensi yang besar untuk turut terlibat dalam pembangunan kemudahan pelancaran angkasa lepas (space launching facility).

“Memang negara kita berhasrat untuk mewujudkan pembangunan tapak pelancaran roket (rocket launching facility) sebab di rantau ini masih belum ada.

“Keunikan geografi Malaysia yang terletak berhampiran garisan Khatulistiwa memberikan kelebihan kepada negara untuk membangunkan perkhidmatan fasiliti pelancar dengan kos operasi yang jauh lebih kompetitif.

“Jika menjadi realiti, kemudahan yang dibangunkan akan menjadi yang ke-16 di dunia dan akan meletakkan Malaysia menjadi negara kesembilan memiliki fasiliti tersebut. Sebab itu kita perlukan garis panduan,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Sistem Aplikasi MyIDEA sempena program MYSA Spacetech Showcase 2023 bertempat di Agensi Angkasa Malaysia (MYSA), hari ini.

Sehingga ini, MYSA giat mengadakan sesi libat urus dengan beberapa pihak dan industri yang berminat untuk membangunkan kemudahan ini.

Mengulas lanjut, Chang berkata, penglibatan kerajaan dalam industri ini mampu menyumbang kepada pembangunan ekonomi angkasa dengan nilai RM10 bilion menjelang 2030.

Pada masa sama, ia akan menyumbang kepada pertumbuhan 500 syarikat pemula teknologi berkaitan angkasa, seterusnya mewujudkan 5,000 peluang pekerjaan.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *