Tragedi Elmina: Laporan akhir selesai Ogos tahun depan

author
1 minute, 12 seconds Read

SHAH ALAM: Laporan akhir nahas pesawat jenis Beechcraft Premier 1 yang terhempas di Elmina, Shah Alam, Selangor pada 17 Ogos lalu, akan selesai selewat-lewatnya pada Ogos tahun depan.

Menurut Kementerian Pengangkutan (MOT), ia selaras dengan standard Annex 13 kepada Konvensyen Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO Annex 13) yang memperuntukkan tempoh 12 bulan dari kemalangan tersebut untuk melengkapkan dokumen berkenaan.

“Hari ini, MOT telah menerima Laporan Awal (Preliminary Report) Biro Siasatan Kemalangan Udara (BSKU) mengenai kemalangan udara yang melibatkan pesawat N28JV.

“Laporan Awal tersebut memenuhi standard Annex 13 kepada ICAO Annex 13 yang memerlukan penyediaan laporan awal dalam tempoh 30 hari daripada insiden tersebut.

“Laporan ini mengandungi pernyataan fakta dan penemuan awal yang telah ditentukan sehingga waktu penerbitan laporan ini. Laporan Awal ini harus dianggap sebagai tentatif, dan boleh diubah atau diperbetulkan jika terdapat maklumat dan bukti tambahan,” jelas kenyataan itu yang dikeluarkan pada Jumaat.

Laporan awal BSKU itu mengandungi 26 muka surat, boleh dimuat turun di pautan https://www.mot.gov.my/en/aviation/reports/a05-23 dan sudah dimuat naik dalam laman sesawang Kementerian Pengangkutan pada jam 10 pagi tadi.

Pada masa sama, Kementerian Pengangkutan turut merakamkan penghargaan kepada BSKU kerana usaha teliti dan tekad memperkasakan keselamatan penerbangan berdasarkan penemuan hasil siasatan kes itu.

“Kementerian juga ingin mengucapkan terima kasih kepada Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan (NTSB) Amerika Syarikat serta Biro Penyiasatan Keselamatan Pengangkutan (TSIB) Singapura atas bantuan diberikan dalam siasatan BSKU, melalui wakil bertauliah masing-masing dan penasihat teknikal mereka sama ada di dalam negara atau di luar negara,” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *