Pembinaan ECRL capai 50.29%

author
1 minute, 4 seconds Read

KUALA LUMPUR: Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook berkata, pembinaan Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) telah mencapai 50.29%.

Anthony berkata, projek itu kini berada di fasa melibatkan kerja-kerja struktur utama seperti pemasangan rasuk, pembinaan stesen dan peletakan landasan.

“Ketika ini, kerja-kerja pembinaan seperti pembinaan jambatan menggunakan jentera pelancar rasuk, kerja-kerja pengorekan, kerja-kerja struktur dan pembinaan terowong sedang giat dijalankan di sepanjang laluan ECRL.

“Kerja-kerja pengorekan terowong menggunakan kaedah Tunnel Boring Machine (TBM) bagi terowong Genting pertama mencecah 3.10km manakala terowong Genting kedua mencecah 4.29km.

“Jumlah panjang setiap terowong Genting, satu-satunya terowong berkembar projek ECRL, ialah 16.39km.

“Selain itu, sebanyak 25 terowong telah berjaya ditembusi setakat 25 Ogos, termasuk 21 terowong di Seksyen A dan Seksyen B manakala baki empat terowong di bawah Seksyen C,” katanya di Dewan Rakyat, hari ini.

Anthony berkata, pembinaan ECRL berada di landasan yang betul untuk disiapkan mengikut jadual iaitu 31 Disember 2026.

“Tarikh penyiapan projek ECRL dari Kota Baru, Kelantan ke ITT Gombak di Selangor dijangka siap paa 31 Disember 2027.

“Manakala dari Gombak sehingga ke Pelabuhan Klang di negeri Selangor dijangkakan akan siap pada 31 Disember 2027,” katanya lagi.

Pada Isnin, 18 September, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan telah bersetuju untuk meluluskan Pelan Induk Guna Tanah Bersepadu ECRL, atau PeGTaECRL.

Beliau berkata dokumen itu akan memacu pembangunan sekitar 20 stesen dan sepanjang laluan ECRL yang telah dikenal pasti.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *