PHOTO BERNAMA

CEO baharu DNB diumum selepas perjanjian dimuktamad

author
1 minute, 3 seconds Read

PETALING JAYA: Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Digital Nasional Bhd (DNB) baharu dijangka diumumkan selepas perjanjian langganan saham dimuktamadkan, kata Fahmi Fadzil.

Menteri Komunikasi dan Digital berkata permeteraian perjanjian itu dijangka dimuktamadkan pada minggu depan.

Beliau berkata Ketua Setiausaha Perbendaharaan Datuk Johan Mahmood Merican dan Ketua Setiausaha Komunikasi dan Digital Datuk Mohamad Fauzi Md Isa yang mempengerusikan bersama mesyuarat pasukan petugas 5G akan meneliti aspek akhir sebelum pemeteraian itu dilaksanakan.

“Saya telah memaklumkan kepada semua CEO pengendali rangkaian mudah alih (MNO) tentang memuktamadkan pemeteraian perjanjian langganan saham dan diharapkan minggu depan jika semuanya berjalan lancar.

“Kami juga akan memaklumkan kepada media bila pemeteraian itu akan dilaksanakan selepas semua MNO yang mengambil bahagian dalam mesyuarat itu telah mengambil ekuiti mereka…mungkin sama ada semasa atau selepas menandatangani (kami akan mengumumkan CEO), mudah-mudahan,” katanya pada sidang media selepas melancarkan Malaysia Digital Expo (MDX 2023), di sini hari ini.

Fahmi sebelum ini dilaporkan berkata semua syarikat telekomunikasi telah bersetuju untuk menandatangani perjanjian akses untuk menyediakan perkhidmatan 5G tetapi soal pemilikan saham dalam DNB belum diumumkan.

Pada 21 Julai, Fahmi berkata CelcomDigi, Maxis, Telekom Malaysia (TM), U Mobile dan YTL Communications akan memuktamadkan perbincangan mengenai pegangan ekuiti dalam DNB tidak lama lagi.

Ini akan terus menyokong pembangunan rangkaian 5G sehingga liputan mencapai 80 peratus kawasan berpenduduk pada akhir tahun ini.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *