KNM boleh berubah jika undian EGM berpihak kepada pengurusan semasa, kata CEO Borsig

author
2 minutes, 12 seconds Read

KUALA LUMPUR: Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) KNM pada Isnin, 16 Oktober ini boleh menandakan titik perubahan bagi kedua-dua KNM dan anak syarikat milik penuhnya yang berpangkalan di Jerman, Borsig GmbH sekirnya pemegang-pemegang saham mengundi untuk mengekalkan pengurusan dan lembaga pengarah sedia ada, yang merancang untuk menyenaraikan Borsig di Bursa Singapura.

“Sekiranya EGM yang akan datang pada 16 Oktober ini memihak kepada pengurusan semasa KNM, ia berpotensi untuk bukan sahaja meningkatkan nilai Borsig melalui IPO tetapi juga meningkatkan keseluruhan Kumpulan KNM,” kata CEO Borsig, Jurgen Stegger.

Stegger berkata penyenaraian Borsig – yang dijadualkan pada suku kedua 2024 di Bursa Singapura merupakan langkah strategik oleh pengurusan semasa KNM untuk menangani kerugian kewangan yang besar yang ditanggung di bawah pengurusan terdahulu.

“Borsig telah diiktiraf sebagai aset paling bernilai dalam KNM. Pada masa ini, KNM sedang bergelut dengan kerugian kewangan yang ketara yang telah terakru, disusun dan disatukan oleh pengurusan KNM terdahulu. Pengurusan baharu telah mewarisi legasi yang mencabar ini.

“Hasilnya, mereka telah memutuskan bahawa menjual Borsig, atau penjualan sebahagian Borsig, adalah tindakan yang paling berdaya maju. Hasil daripada jualan ini akan digunakan untuk menyelesaikan pemiutang KNM,” kata Stegger

Syarikat jentera dan peralatan Borsig telah menjadi penjana pendapatan teras KNM, dengan keuntungan bersih RM112 juta hingga RM141 juta setahun sejak tiga tahun lalu.

Penyenaraian Borsig di Bursa Singapura akan membuka potensi penuh syarikat itu dan menawarkannya peluang untuk berkembang maju dalam pasaran, dan pada masa yang sama boleh membantu usaha pembayaran balik hutang KNM, katanya.

Stegger turut menyatakan kepercayaan yang mendalam terhadap pengurusan semasa KNM yang diketuai oleh Tengku Yaacob.

“Kepimpinan teguh beliau (Tengku Yaacob) telah memperoleh kepercayaan pihak berkepentingan dan disambut mesra oleh rakan kongsi kewangan dan pelabur premium, menjadikan perjalanan ke arah IPO sangat dinanti-nantikan dan menjanjikan,” katanya.

EGM KNM yang akan datang diambil alih oleh sekumpulan pemegang saham yang secara kolektif memegang lebih daripada 10% saham KNM. Dipimpin oleh pemegang saham besar baru jutawan Jerman Andreas Heeschen, mereka bercadang untuk menggulingkan lembaga semasa kumpulan kejuruteraan minyak dan gas dan menggantikan Yaacob dengan Puteri Johor Tunku Kamariah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar sebagai pengerusi.

Kumpulan itu juga sedang berusaha untuk menyingkirkan ahli lembaga pengarah KNM yang lain yang terdiri daripada Tan Sri Zulhasnan Rafique, Ravindrasingham Balasingham, Yee Hong Ho, Steve Ho Soo Woon, Thulasy Suppiah, Datuk Uwe Ahrens, James Beltran dan Datuk Naresh Mohan.

“Kami menyasarkan untuk memanfaatkan aset sedia ada syarikat dan modal insan untuk memanfaatkan peluang yang muncul dalam tenaga boleh diperbaharui dan kejuruteraan pada tahap yang tidak pernah berlaku sebelum ini,” kata kumpulan pimpinan Heeschen yang tidak memihak kepada penjualan Borsig, sebelum ini.

Pada penutup tengah hari Rabu, saham KNM turun satu sen atau 8.33% kepada 11 sen, menilai kumpulan itu pada RM460.94 juta.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *