Peningkatan kadar SST ke atas caj broker beri kesan minimum terhadap aktiviti dagangan Bursa Malaysia – RHB Investment

author
0 minutes, 55 seconds Read

KUALA LUMPUR: Peningkatan kadar cukai perkhidmatan (SST) ke atas caj broker bagi melaksanakan urus niaga dijangka mempunyai kesan yang minimum terhadap aktiviti dagangan di Bursa Malaysia, menurut RHB Investment dalam satu nota kajian, hari ini.

Kerajaan mengumumkan bahawa perkhidmatan pembrokeran akan dikenakan cukai di bawah rejim cukai perkhidmatan baru sebanyak 8%.

“Kami percaya ini akan memberi kesan minimum kepada aktiviti dagangan di Bursa Malaysia kerana kos tambahan bagi setiap dagangan adalah agak kecil,” katanya.

Berdasarkan anggarannya, perdagangan RM50,000 dengan yuran pembrokeran 42 mata asas akan dikenakan tambahan tiga mata asas kepada kos keseluruhan hasil daripada cukai perkhidmatan (6% kepada kos transaksi).

“Kami percaya bahawa peruncit akan lebih sensitif terhadap cukai baharu itu, tetapi juga mengulangi bahawa kesannya tidak seharusnya terlalu besar,” katanya.

RHB Investment mengekalkan tahun kewangannya 2023-2025 purata nilai harian sekuriti, atau SADV, unjuran RM2.3 bilion, RM2.4 bilion dan RM2.6 bilion.

Firma penyelidikan itu percaya bahawa prestasi dagangan di Bursa Malaysia masih bergantung kepada asas syarikat tersenarai, serta sentimen pasaran keseluruhan.

Mereka mengekalkan sasaran FBM KLCI akhir 2023 pada 1,500 mata.

“Memandangkan kami menjangkakan tiada perubahan besar dalam prospek domestik, kami mengekalkan pendirian positif kami di Bursa Malaysia,” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *