Saham Minox bermula cemerlang di Bursa Malaysia

author
1 minute, 42 seconds Read

KUALA LUMPUR: Minox International Group Bhd, pengedar sanitari keluli tahan karat, tiub dan kelengkapan memulakan dagangan sulungnya di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Bhd pada 31.5 sen, premium 26 peratus berbanding harga terbitan 25 sen dengan pembukaan jumlah dagangan 27.73 juta saham.

Minox dalam satu kenyatan berkata, ia dikategorikan di bawah produk dan perkhidmatan perindustrian, nama saham MINOX dengan kod saham 0288.

Pengarah Urusan Minox, Cheong Chee Son, berkata syarikat itu bermotivasi untuk terus maju dan melaksanakan strategi pertumbuhan pelbagai serampang berikutan sambutan hangat daripada pelabur.

“Modal baharu berjumlah RM22.5 juta yang diperoleh menerusi tawaran awam permulaan (IPO) meletakkan kami pada kedudukan yang kukuh untuk melaksanakan rancangan. Kami akan memperkenalkan kelengkapan vakum dan injap baharu yang direka khusus untuk barisan pengeluaran semikonduktor dan membina gudang keempat di Puchong, Selangor untuk menampung jumlah jualan lebih tinggi.

“Di luar negara, kami sedang menyediakan gudang baharu di Singapura untuk menyimpan kelengkapan vakum dan injap baharu kami untuk industri semikonduktor serta menyimpan inventori yang memenuhi keperluan pelanggan di negara itu dan luar negara.

“Langkah ini akan membantu meningkatkan kehadiran kami dalam industri semikonduktor, menambah kapasiti inventori dan terus mengembangkan perniagaan,” katanya.

Syarikat itu berkata, daripada jumlah RM22.5 juta hasil yang diperoleh daripada IPO, 57.9 peratus akan digunakan ke arah pengembangan perniagaan, RM4 juta (17.8 peratus) untuk pembangunan dan penggunaan produk, RM4 juta lagi untuk pembinaan gudang dan RM5 juta (22.3 peratus) bagi penubuhan gudang baharu di Singapura.

Ia berkata, baki hasil diperuntukkan untuk pembayaran balik pinjaman bank, modal kerja am dan anggaran perbelanjaan penyenaraian.

Melangkah ke hadapan, Chee Son berkata beliau yakin industri injap dan kelengkapan kebersihan akan terus berkembang, didorong oleh peningkatan populasi.

“Apabila populasi bertambah, begitu juga permintaan untuk makanan dan minuman, produk farmaseutikal dan elektronik canggih…semuanya memberi petunjuk baik untuk perniagaan kami,” katanya.

Penyelidikan pasaran bebas dilakukan oleh Protege Associates Sdn Bhd mengunjurkan industri injap sanitari dan kelengkapan di Asia Pasifik berkembang dengan kadar pertumbuhan tahunan kompaun sebanyak 6.1 peratus kepada AS$825.6 juta pada 2027 daripada AS$643 juta pada 2023.

Setakat 12.02 tengah hari, Minox merupakan saham paling aktif didagangkan di Bursa Malaysia, naik 12 sen kepada 37 sen dengan 223.03 juta saham bertukar tangan. – BERNAMA

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *