Pensonic Holdings Bhd lantik Dixon Chew sebagai pengarah urusan sementara

author
1 minute, 45 seconds Read

KUALA LUMPUR: Ketua Pegawai Eksekutif Pensonic Holdings Bhd, Dixon Chew Chuan Jin dilantik sebagai pengarah urusan sementara kumpulan itu.

Perlantikan itu berikutan peletakan jawatan abangnya, Vincent Chew Chuon Gee semalam.

Pembuat peralatan elektrik yang berpangkalan di Pulau Pinang itu berkata, lembaga pengarahnya telah melantik Dixon untuk memikul sementara tanggungjawab MD kumpulan untuk pasaran domestik.

Sebelum ini, Dixon (Chew) tertumpu terutamanya pada pasaran luar negara dan pembuatan reka bentuk asli untuk jenama antarabangsa.

“Dixon menumpukan lebih daripada tiga dekad kepada syarikat itu dan meningkatkan Pensonic sebagai jenama isi rumah terkemuka di Malaysia sejak 2003.

“Majoriti keuntungan Pensonic boleh dikaitkan dengan kepimpinan berkesan Dixon dalam pasaran eksport antarabangsa.

“Syarikat itu kekal komited terhadap misi dan objektifnya, dan Pensonic mempunyai keyakinan penuh terhadap keupayaannya untuk mengatasi cabaran semasa dan membuka potensi penuh kumpulan di bawah kepimpinan Dixon,” katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.

Semalam, Bursa Malaysia mengumumkan perletakan jawatan Vincent “untuk mengejar kepentingan lain dan komitmen peribadi” selepas pegangannya dalam syarikat itu dikurangkan kepada di bawah 5%.

Dalam urus niaga luar pasaran pada 25 September, Vincent tidak lagi menjadi pemegang saham besar selepas melupuskan empat juta saham atau 3.18% kepentingan untuk RM3 juta atau 75 sen setiap satu.

“Sepanjang tempoh beliau bersama Pensonic, Vincent telah memainkan peranan penting dalam membentuk hala tuju strategiknya.

“Bagaimanapun, kumpulan itu telah mengalami tempoh genangan dan prestasi yang kurang baik dalam beberapa tahun kebelakangan ini,” katanya, sambil menambah Vincent telah mengambil alih peranan MD kumpulan menyelia jualan domestik pada 2014.

“Perletakan jawatan Vincent sebagai pengarah urusan kumpulan adalah satu pertimbangan yang baik dan berbudi.

“Beliau yakin bahawa Pensonic boleh mendapat manfaat daripada perspektif baharu dan pendekatan kepimpinan baharu untuk mencergaskan semula kumpulan dan membimbingnya ke arah masa depan yang lebih makmur,” katanya.

Pengasas dan Pengerusi Pensonic, Datuk Seri Chew Weng Khak @ Chew Weng Kiak baru-baru ini memindahkan tiga juta saham atau 2.4% kepentingan kepada anak sulungnya Dixon, yang pegangan sahamnya meningkat kepada 8.7% atau 10.9 juta saham, lapor New Straits Times.

Ini menjadikan Weng Khak mempunyai 6.4% kepentingan langsung atau 8.03 juta saham.

Dilaporkan bahawa Weng Khak masih dianggap mempunyai pegangan tidak langsung sebanyak 15.33% atau 19.26 juta saham melalui keluarga dan kenderaan persendirian keluarga Chew Weng Khak Realty Sdn Bhd.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *