(FILES) In this file photo taken on May 04, 2022 (FILES) This file photo taken on May 04, 2022, shows the Marriner S. Eccles Federal Reserve building in Washington, DC. - US central bankers remain committed to raising interest rates further to quell rising prices, but agreed that "at some point" it would be appropriate to slow the pace of such hikes, the Federal Reserve said on August 17, 2022. (Photo by Jim WATSON / AFP)

AS kekalkan kadar faedah pada aras tertinggi 22 tahun

author
1 minute, 21 seconds Read

WASHINGTON: Bank pusat Amerika Syarikat (AS), Rizab Persekutuan (Fed) memutuskan untuk mengekalkan kadar faedah pada tahap tertinggi dalam 22 tahun dalam usahanya untuk mengawal inflasi yang masih tinggi tanpa menjejaskan pertumbuhan ekonominya yang kukuh.

Keputusan Fed itu untuk mengekalkan kadar faedah pinjaman rujukannya, iaitu antara 5.25 peratus dan 5.5 peratus, memberi peluang kepada pembuat dasar untuk “menilai maklumat tambahan dan implikasinya terhadap dasar monetari,” kata bank pusat itu dalam kenyataan.

“Proses untuk mengurangkan inflasi secara mapan kepada dua peratus masih jauh,” kata Pengerusi Fed, Jerome Powell, dalam sidang akhbar pada hari Rabu, merujuk kepada sasaran jangka panjang Fed untuk kadar faedah.

Beliau menambah bahawa Fed, ‘tidak memikir untuk menurunkan kadar buat masa ini sama sekali’.

Keputusan Fed itu menepati jangkaan umum iaitu menandakan langkah pertama dibuat dalam dua mesyuarat secara berturut sejak AS mula menaikkan kadar tahun lalu.

Sejak kadar inflasi mencapai lebih daripada 7.0 peratus pada Jun 2022, ia telah perlahan lebih daripada separuh, walaupun ia masih kekal di atas 3.0 peratus.

Sebahagian besar penganalisis, termasuk mereka yang bekerja untuk Fed, meramalkan bahawa AS akan terjebak dalam kemelesetan ekonomi tahun ini disebabkan oleh kadar faedah yang naik dengan pantas.

Apabila Fed menaikkan kadar faedah, ia meningkatkan kos pinjaman dari bank, yang biasanya merendahkan aktiviti ekonomi dan melemahkan pasaran buruh.

Namun, di sebalaik dasar ketat monetari yang agresif, Fed menyatakan bahawa ‘aktiviti ekonomi berkembang pada kadar yang kukuh dalam suku ketiga’.

“Pendapatan pekerjaan telah perlahan dalam beberapa bulan kebelakangan ini tetapi masih kukuh, dan kadar pengangguran tetap rendah,” tambahnya.

Keputusan Fed menghentikan seketika kenaikan kadar mungkin akan mencetuskan jangkaan bahawa ia sudah selesai menaikkan kadar faedah dan sebaliknya beralih untuk mengekalkan keadaan itu untuk tempoh lebih lama. – AFP

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *