MAG jangka terima pesawat A330-900neo pada September tahun depan

author
0 minutes, 58 seconds Read

SEPANG: Malaysia Aviation Group (MAG) menjangkakan pesawat Airbus A330-900neo pertama daripada 20 pesawat yang ditempah akan tiba pada September 2024.

MAG ialah syarikat induk syarikat penerbangan nasional Malaysia Airlines Bhd.

Pengarah Urusan Kumpulan Datuk Kapten Izham Ismail berkata MAG akan membuat keputusan berhubung baki 20 pesawat itu pada suku pertama 2024.

“Jika kami kekal mengikut perancangan perniagaan jangka panjang kami sehingga 2030, kami sepatutnya mempunyai sekurang-kurangnya 55 pesawat berbadan lebar menjelang 2028,” katanya semasa Temu bual Ketua Syarikat Penerbangan – MAG yang diadakan di Pusat Penerbangan (Capa) Sidang Kemuncak Penerbangan Asia dan Anugerah Kelestarian 2023 di sini hari ini.

Sebanyak 10 pesawat telah dibeli terus daripada Airbus menerusi perjanjian jualan secara langsung dan pajakan balik dengan Avolon, sebuah syarikat pemajakan pesawat yang beribu pejabat di Dublin, Ireland, manakala 10 selebihnya dipajak terus daripada Avolon.

Izham berkata pembelian A330-900 adalah sebahagian daripada pelan perniagaan jangka panjang 2.0 untuk meletakkan MAG sebagai kumpulan perkhidmatan penerbangan terkemuka di rantau ini.

Mengenai pesawat Boeing 737 MAX 8 pertama Malaysia Airlines, beliau menyatakan kekecewaannya dengan kelewatan penghantaran pesawat itu, yang sepatutnya tiba pada Ogos tahun ini.

Syarikat penerbangan nasional itu dijadualkan menerima pesawat 737 MAX 8 pertamanya pada 28 Ogos.

Ia juga telah bersetuju untuk membeli 25 pesawat berbadan sempit ini. – BERNAMA

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *