Jamie Ling Ketua Pegawai Eksekutif AMMB baharu bermula 23 November 2023 ganti Sulaiman

author
0 minutes, 59 seconds Read

KUALA LUMPUR: AMMB Holdings Bhd telah melantik Ling Fou-Tsong @ Jamie Ling sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif AmBank (M) Berhad yang baharu, berkuat kuasa 23 November 2023.

Jamie, 55, merupakan seorang akauntan bertauliah dengan pengalaman yang kaya dan rekod prestasi terbukti.

Jamie berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan sejak 2017, di mana beliau menguruskan spektrum penuh kewangan AmBank Group, menyelia strategi dan pelaksanaan kewangan kumpulan.

Pengalaman komersial dan kewangan Jamie yang mendalam meliputi peranan penting yang dipegang dalam perbendaharaan, kewangan, pengurusan risiko dan jualan di institusi perbankan antarabangsa.

Jamie mempunyai Portfolio kerjaya yang menyeluruh merentasi perbankan korporat, pelaburan dan runcit, perbendaharaan, pengurusan risiko dan pengurusan kewangan.

Sepanjang 17 tahun, Jamie telah memegang peranan kepimpinan di Malaysia, United Kingdom dan Asia Timur Laut.

Beliau pernah memegang jawatan Ketua Pegawai Kewangan Serantau Standard Chartered Bank untuk Greater China dan Asia Timur Laut, meliputi Hong Kong, Taiwan, China, Korea Selatan dan Jepun.

Beliau juga pernah menjadi ahli lembaga Standard Chartered (Hong Kong) Limited dan Hong Kong Note Printing Limited.

Sementara itu, Sulaiman, CEO yang akan bersara, akan bersara pada 22 November 2023.

Sulaiman, yang menerajui bank itu selama lapan tahun, berjaya mengharungi pelbagai cabaran sepanjang tempoh perkhidmatannya, meninggalkan legasi pertumbuhan strategik, pembangunan bakat dan transformasi digital.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *