FOTO BERNAMA

Dewan Rakyat lulus RUU kawalan produk merokok melalui undi suara

author
1 minute, 20 seconds Read

KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat hari ini meluluskan semakan Rang Undang-undang Kawalan Produk Merokok untuk Kesihatan Awam 2023 melalui undian suara.

Rang undang-undang itu, yang dibentangkan oleh Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa di dewan rakyat pada hari Rabu, bertujuan antara lain untuk melarang penjualan mana-mana tembakau, bahan rokok, atau produk tembakau gantian, serta penyediaan sebarang perkhidmatan untuk merokok, kepada individu di bawah umur 18 tahun.

Satu semakan yang ketara dalam Rang Undang-undang adalah ketiadaan komponen akhir permainan generasi, yang bertujuan untuk melarang individu yang lahir dari 2007 dan seterusnya daripada merokok atau membeli produk merokok. Ini menyebabkan Ahli Parlimen dari kedua-dua pihak mengkritik kerajaan, mempersoalkan sama ada ia telah tunduk kepada pelobi dari “Tembakau Besar” dan industri vape.

Rang undang-undang itu diluluskan selepas dua hari perbahasan melibatkan 27 ahli Parlimen.

Semasa ucapan penggulungannya, Zaliha menekankan bahawa anggaran RM8.77 bilion perlu dibelanjakan pada 2030 untuk merawat penyakit tidak berjangkit yang disebabkan oleh komplikasi merokok, seperti penyakit paru-paru kronik, kanser paru-paru dan penyakit jantung, yang jauh lebih tinggi daripada hasil RM3 bilion yang dijana daripada jualan tembakau.

“Menurut penyelidikan, rawatan kecederaan paru-paru berkaitan vape elektronik (Evali) dianggarkan menelan kos sehingga RM150,000 untuk seorang pesakit, dan kos rawatan Evali dijangka meningkat kepada RM369 juta setiap tahun menjelang 2030. Pada masa sama, kerajaan hanya boleh menjana RM500 juta setahun daripada cukai produk vape,” kata Zaliha.

Oleh itu, Zaliha menekankan kepentingan Dewan Rakyat meluluskan RUU itu untuk mempercepatkan peraturan mengenai tembakau, bahan rokok, dan produk tembakau gantian, termasuk e-rokok.

Susulan kelulusan Rang Undang-undang Kawalan Produk Merokok untuk Kesihatan Awam 2023 yang disemak, dewan rakyat turut meluluskan Rang Undang-undang Makanan (Pindaan) 2023 untuk memastikan tiada percanggahan dan pertindihan antara kedua-dua rang undang-undang itu.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *