FOTO ASTRO AWANI

Bapa mengaku bersalah tinggal empat anak di pondok pengawal

author
1 minute, 5 seconds Read

KUALA LUMPUR: Seorang bapa mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen Ipoh pada Jumaat atas pertuduhan mengabaikan empat anaknya, minggu lalu.

Tertuduh, Kamarul Kamil Abd Rifin, 33, membuat pengakuan berkenaan di hadapan Hakim Azizah Ahmad di Mahkamah Sesyen Ipoh, hari ini.

Berdasarkan pertuduhan, dia dituduh melakukan pengabaian terhadap tiga orang anak lelakinya masing-masing berumur 11 tahun, tiga tahun dan 10 bulan serta anak perempuannya berumur enam tahun.

Dia didakwa melakukan perbuatan itu di hadapan Kompleks Pejabat dan Kuaters Kerajaan, Kampung Gajah sekitar jam 10.44 pagi, 23 November lalu.

Dia didakwa melakukan kesalahan yang melanggar Seksyen 33(a) Akta Kanak- Kanak 2001 dan boleh dihukum denda maksimum RM20,000 atau penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Tertuduh berdepan hukuman mengikut subseksyen akta sama yang boleh dikenakan hukuman melaksanakan khidmat masyarakat minimum 36 jam dan maksimum 240 jam secara agregat.

Hukuman itu mesti dilaksanakan dalam tempoh tidak melebihi enam bulan dari tarikh perintah dan tertakluk kepada sebarang syarat yang ditetapkan oleh mahkamah.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Evangelin Simon Silvaraj manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Mahkamah kemudian menetapkan 6 Februari tahun hadapan sebagai sebutan semula kes sementara lantikan peguam daripada Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK).

Pada 23 Oktober lepas, tular mengenai empat kanak-kanak ditemukan ditinggalkan di pondok pengawal Kompleks Pentadbiran Perak Tengah, Kampung Gajah, sekitar jam 10.50 pagi.

Mereka ditinggalkan bersama satu bungkusan plastik yang berisi susu dan lampin pakai buang.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *