Safura Energy terima pengesahan CDRC penstrukturan semula hutang

author
1 minute, 17 seconds Read

KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya 75%` daripada pembiaya Kemudahan Pembiayaan Pelbagai Mata Wang bernilai kira-kira RM10.3 bilion (Pembiaya MCF) secara prinsipnya telah memberi kelulusan untuk cadangan skim penstrukturan semula hutang (PRS) Sapura Energy Bhd.

Sapura Energy dalam satu kenyataan berkata, pengesahan bertulis itu diterima kumpulan itu daripada Jawatankuasa Penstrukturan Semula Hutang Korporat (CDRC).

Proses tersebut melibatkan kira-kira RM1.5 bilion dalam tuntutan daripada vendor.

Sejak September tahun lalu, Sapura Energy dan Pembiaya MCF berunding melalui CDRC bagi mencapai kata sepakat berhubung PRS berkenaan.

Menurut Sapura Energy, kelulusan secara prinsip bagi PRS itu membuka ruang untuk suatu mesyuarat melalui perintah mahkamah yang diadakan bersama pemiutang syarikat itu dan anak-anak syarikat yang berkaitan.

“Lembaga Pengarah dan pengurusan kanan Sapura Energy merakamkan penghargaan mereka kepada ahli CDRC atas bimbingan dan profesionalisme yang tidak ternilai sepanjang proses perundingan.

“Kami juga berterima kasih kepada Pembiaya MCF atas sokongan berterusan terhadap Sapura Energy,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Sapura Energy, Datuk Mohd Anuar Taib.

Antara penasihat utama Sapura Energy ialah PricewaterhouseCoopers Advisory Services Sdn Bhd; Sage 3; Saheran Suhendran; Rahmat Lim & Partners; Kirkland & Ellis; Malaysian Industrial Development Finance Bhd (MIDF); dan Albar & Partners, serta penasihat kepada Pembiaya MCF termasuk Kroll, Wong & Partners dan Mayer Brown.

Sapura Energy dan penasihatnya akan terus bekerjasama dengan Pembiaya MCF dan CDRC untuk memastikan penstrukturan semula hutang kumpulan Energy untuk diselesaikan dengan tuntas.

Mohd Anuar berkata, dengan adanya kelulusan dasar, Sapura Energy yakin perkara itu sudah menghampiri penghujungnya.

“Ini adalah langkah positif ke arah mengatur semula kedudukan kewangan kami agar Sapura Energy akhirnya tidak lagi berstatus syarikat Nota Amalan 17 (PN17),” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *