Mercury Securities pamer prestasi mapan pada suku keempat berakhir 31 Oktober 2023

author
1 minute, 30 seconds Read

KUALA LUMPUR: Mercury Securities Group Bhd, mengumumkan prestasi kewangan yang mampan untuk suku keempat berakhir 31 Oktober 2023 (Q4FY2023).

Bagi tempoh dikaji, kumpulan melaporkan pendapatan sebanyak RM8.71 juta, yang menandakan peningkatan ketara sebanyak 19.93% daripada RM7.26 juta pada suku sebelumnya (Q3FY2023).

Ia walaupun dalam keadaan pasaran yang mencabar di dalam dan di peringkat antarabangsa, menekankan daya tahan prestasi kumpulan.

Sementara itu, segmen pembrokeran saham menyumbang RM6.35 juta, manakala segmen kewangan korporat menambah RM2.36 juta, mencerminkan aliran hasil berbilang saluran kumpulan.

Berikutan keputusan yang memberangsangkan itu, Lembaga Pengarahnya mengumumkan dividen interim sulung sebanyak 0.5 sen sesaham berdasarkan tarikh kelayakan 12 Januari 2024 manakala tarikh pembayaran telah ditetapkan pada 2 Februari 2024.

“Prestasi kami yang boleh dipercayai pada suku ini, dibuktikan oleh peningkatan yang bermakna dalam hasil dan margin keuntungan kasar yang sihat, menunjukkan keberkesanan strategi perniagaan kami.

“Keputusan ini menekankan daya tahan kami dan kecekapan menyeluruh kami dalam persekitaran pasaran bercampur. Kami amat berbangga dengan usaha pasukan kami dalam mencapai keputusan ini dan kekal fokus untuk mengekalkan trajektori pertumbuhan ini,” kata pihak pengurusan Mercury Securities.

Margin keuntungan kasar Mercury Securities berada pada 57.93% untuk Q4FY2023 manakala keuntungan sebelum cukai (PBT) bagi suku terkumpul mencecah RM12.46 juta, selepas mengenakan sepenuhnya perbelanjaan penyenaraian tidak berulang sekali sebanyak RM3.93 juta.

Ini tidak termasuk perbelanjaan penyenaraian tidak berulang sekali ini sebanyak RM3.93 juta, kumpulan menunjukkan prestasi yang baik dengan PBT bagi suku semasa sebanyak RM4.60 juta dan RM16.39 juta untuk tahun kewangan penuh.

Memandang ke hadapan, Mercury Securities teguh dalam komitmen Kumpulan untuk memacu pertumbuhan hasil dan mengoptimumkan kos operasi.

Inisiatif utama termasuk mengembangkan portfolio pembiayaan margin bahagiannya, meningkatkan platform dagangan dalam taliannya dengan keupayaan algoritma untuk meningkatkan bahagian pasaran, membesarkan pasukan dagangan proprietarinya dan menambah kakitangan kewangan korporat untuk mengembangkan lagi bahagian kewangan korporat.

Mercury Securities juga akan memperkenalkan produk dan perkhidmatan baharu untuk mempelbagaikan lagi saluran pendapatannya dan seterusnya mengembangkan pangkalan pelanggannya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *