Saham Ibraco melonjak susulan projek Sistem Pengangkutan Bandar Kuching

author
1 minute, 12 seconds Read

KUALA LUMPUR: Saham Ibraco Bhd hari ini meningkat susulan penubuhan syarikat usaha sama milik penuhnya, Ibraco Construction Sdn Bhd (ICSB).

Setakat rehat tengah hari, saham syarikat itu naik 14.59% atau 15.3 sen kepada RM1.06.

Penubuhan syarikat usaha sama Ibraco CREC JV Sdn Bhd adalah untuk pembinaan dan penyiapan kerja-kerja infrastruktur bagi projek Sistem Pengangkutan Bandar Kuching membabitkan pakej Blue Line antara Rembus dan Stutong.

Projek berkenaan menyaksikan pembentukan kerjasama antara ICSB dengan China Railway Engineering Corporation (M) Sdn Bhd (CRECM) and Nanyang Tunnel Engineering Sdn Bhd (NYTE).

Syarikat usaha sama itu memiliki modal berbayar sebanyak RM2 juta, dengan ICSB menguasai 51% pegangan, CRECM 39% dan NYTE (10%).

November lalu, Ibraco dijangka menubuhkan syarikat usaha sama (JV) CRECM dan NYTE selepas memperoleh projek berkaitan dengan Sistem Pengangkutan Bandar Kuching (KUTS).

ICSB selaku anak syarikat milik penuh Ibraco telah bekerjasama dengan CRECM dan NYTE (secara kolektif dirujuk sebagai ICSB-CRECM-NYTE) untuk menyertai tender terbuka oleh Sarawak Metro Sdn Bhd (SMSB).

CRECM adalah anak syarikat milik penuh China Railway Group Ltd, perusahaan milik kerajaan China, manakala NYTE adalah anak syarikat milik penuh CRECM.

SMSB adalah pelaksana projek KUTS yang bermatlamat untuk mengubah Kuching sebagai bandar yang dinamik dan berdaya saing dengan menyediakan perkhidmatan mobiliti mesra pengguna membabitkan kawasan Greater Kuching dengan pengenalan Transit Aliran Autonomi.

Dalam kenyataan sebelum ini, Ibraco berkata, projek Sistem Pengangkutan Bandar Kuching dijangka siap pada 31 Disember 2025 bagi Peringkat 1, manakala Peringkat 1A pada 30 Jun 2026.

Projek itu akan dibiayai menerusi penjanaan dana dalaman dan pinjaman luaran syarikat.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *