Saham Rohas melonjak selepas pengumuman perolehan kotrak RTS Link

author
1 minute, 18 seconds Read

KUALA LUMPUR: Saham Rohas Tecnic Bhd meningkat setinggi 10 sen atau 33.33% kepada 40 sen, tertinggi sejak Februari 2021 dalam dagangan yang cergas hari ini.

Ia selepas pengumuman bahawa konsortium yang diterajui oleh kumpulan kejuruteraan pembinaan itu mendapat kontrak bernilai RM199.84 juta di bawah projek Laluan Sistem Transit Rapid (RTS) Link Johor Bahru-Singapura.

Kaunter itu adalah antara yang mencatatkan keuntungan tertinggi dari segi nilai dalam dagangan di Bursa Malaysia hari ini.

Harga sahamnya dibuka 12 sen atau 40% lebih tinggi pada 42 sen.

Konsortium anak syarikat milik penuh Rohas Tecnic, Rohas-Euco Industries Bhd (REI) dan Sediabena Builders Sdn Bhd (SBSB) semalam memperoleh kontrak daripada Malaysia Rapid Transit System Sdn Bhd (MRTS) untuk kerja pembinaan dan penyiapan bahagian luar Stesen Bukit Chagar bagi projek RTS Link – Pakej 8.

MRTS adalah anak syarikat Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp).

Konsortium REI dan SBSB ditubuhkan pada 20 Oktober 2023 bagi tujuan pembidaan projek RTS Link.

Rohas Tecnic dalam makluman kepada Bursa Malaysia berkata, selepas penganugerahan projek RTS Link – Pakej 8 itu, REI dan SBSB akan memeterai perjanjian usaha sama secara terperinci dengan cadangan nisbah ekuiti sebanyak 70% (REI) dan 30% (SBSB).

Projek RTS Link – Pakej 8 dijangka siap pada 31 Mei 2025, katanya.

Menurut syarikat itu, projek berkenaan tidak akan memberi kesan kepada modal saham dan pegangan saham pemegang saham utama RTB kerana ia tidak membabitkan sebarang peruntukan atau penerbitan saham baharu oleh RTB.

Tanpa mengambil kira keadaan di luar jangka, projek RTS Link – Pakej 8 dijangka memberi sumbangan positif kepada pendapatan kumpulan RTB bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2024 dan 2025, selain membawa impak kewangan positif kepada pendapatan sesaham dan aset bersih sesaham kumpulan Rohas Tecnic.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *