Saham SCIB menjunam hari kedua berturut-turut

author
1 minute, 27 seconds Read

KUALA LUMPUR: Saham Sarawak Consolidated Industries Bhd (SCIB) menjunam 30 sen atau 35.93% pada sesi pagi Rabu, mencecah had turun (limit down) untuk hari kedua berturut-turut.

Penurunan drastik itu memadamkan semua keuntungan aliran meningkatnya sejak tiga bulan lalu.

Bursa Malaysia semalam yang telah mengeluarkan ‘pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa’ (UMA), didagangkan pada paras terendah dalam sehari pada 53.5 sen setakat pagi ini.

Kaunter saham SCIB merekodkan paras tertinggi 30 bulan pada RM1.19 pada Isnin lalu, sebelum turun mendadak bermula semalam.

Pada sesi pagi ini, SCIB kekal sebagai saham paling aktif di Bursa Malaysia.

Semalam syarikat itu juga mengumumkan kepada Bursa Malaysia ia menerusi anak syarikat milik penuhnya, SCIB Industrialised Building System Sdn Bhd, meraih kontrak kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) bernilai RM97.75 juta daripada Landasan Kapital (M) Sdn Bhd.

SCIB berkata kontrak itu membabitkan pembinaan menyeluruh kediaman penuntut yang baharu Universiti Malaysia Kelantan di Kampus Bachok.

Skop projek itu termasuk membekalkan bahan-bahan, tenaga kerja dan peralatan bagi pelaksanaan kerja-kerja sivil dan penstrukturan, seni bina serta mekanikal.

Pengarah Urusan Kumpulan SCIB, Ku Chong Hong, berkata kontrak itu merupakan pencapaian yang penting bagi SCIB dan mengukuhkan reputasinya sebagai pemain utama dalam industri EPCC Malaysia.

Pembinaan projek bermula pada 12 Jan, 2024 dan dijangka siap pada 16 November 2025.

“Kontrak itu dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan masa depan kumpulan SCIB kerana sebarang keuntungan yang diagihkan kepada kumpulan itu akan dibayar secara berperingkat sepanjang tempoh kontrak,” kata syarikat itu.

Dalam satu kenyataan berasingan, SCIB berkata syarikat itu komited untuk mempertahankan standard kualiti dan kecekapan tertinggi, dan memastikan proses pembinaan projek itu mematuhi amalan mampan alam sekitar.

“Kontrak yang diperoleh ini bukan sahaja memperlihatkan kepakaran SCIB dalam melaksanakan projek pembinaan berskala besar tetapi juga mencerminkan komitmen syarikat terhadap prinsip alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) dengan menyumbang kepada pembinaan infrastruktur pendidikan,” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *