RHB Bank saman Ireka RM6.53 juta

author
1 minute, 40 seconds Read

KUALA LUMPUR: RHB Bank Bhd memfailkan saman ke atas Ireka Corp Bhd dengan menuntut RM6.53 juta atas dakwaan keingkaran membayar balik kemudahan kredit pusingan.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Ireka Corp berkata, bank berkenaan telah menyalurkan kemudahan kredit pusingan sebanyak RM6.5 juta pada 2015 dan 2017 kepada anak syarikatnya, Ireka Engineering & Construction Sdn Bhd (IEC), yang telah disalurkan sejak Mac 2023.

Pada Jun 2023, Ireka memeterai perjanjian penyelesaian dengan RHB Bank untuk membayar semua hutang IEC di bawah kemudahan perbankan.

“Memandangkan syarikat didakwa telah ingkar dalam obligasinya untuk membuat pembayaran kepada bank seperti yang dikehendaki di bawah pengaturan penyelesaian, bank itu telah menamatkan kemudahan kredit pada 8 Disember 2023,” kata Ireka.

Berikutan penamatan perjanjian penyelesaian itu, Ireka berkata, ia telah mencadangkan pembayaran berjadual yang disemak semula kepada bank pada 22 Disember 2023.

“Bagaimanapun, syarat pembayaran balik kami yang dicadangkan tidak dipersetujui oleh bank pada 10 Januari lalu.

“Kami masih berhasrat untuk meneruskan usaha untuk membincangkan tempoh pembayaran balik yang boleh diterima oleh bank dan syarikat,” kata Ireka sambil menambah bahawa ia sedang melantik peguamcara untuk membelanya dalam kes itu.

Sepanjang setahun yang lalu, Ireka telah dikenakan sekurang-kurangnya dua saman lain atas keingkaran dalam pembayaran.

Bulan lalu, AmBank (M) Bhd memfailkan petisyen untuk membubarkan Ireka selepas syarikat itu gagal membayar hutang sebanyak RM4.34 juta pada 12 Disember 2023, selepas penghakiman yang diperoleh pempetisyen di Mahkamah Tinggi.

Petisyen itu ditetapkan untuk pendengaran pada 17 April ini.

Pada Mac 2023, AmBank menyaman Ireka dan IEC, menuntut RM4.24 juta, terdiri daripada tuntutan kemudahan overdraf berjumlah RM3.1 juta dan tuntutan kredit pusingan berjumlah RM1.14 juta.

Ketika itu, Ireka berkata, rundingan masih diteruskan dengan bank untuk menyusun semula dan menjadualkan semula jumlah yang dituntut dalam tempoh sembilan suku tahun.

Ireka mengalami kerugian selama tiga suku tahun berturut-turut sejak suku ketiga berakhir 31 Mac 2023.

Syarikat itu melaporkan kerugian bersih RM4.07 juta bagi suku pertama tahun kewangan 2024, berbanding untung bersih RM172.99 juta setahun sebelumnya.

Hasil suku tahun, bagaimanapun, meningkat kepada RM69.43 juta daripada RM11.86 juta.

Setakat 30 September, Ireka memiliki baki tunai RM3.76 juta dengan pinjaman jangka pendek RM10.06 juta dan pinjaman jangka panjang RM71.99 juta.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *