Tiada pengeluaran nadir bumi haram di hutan simpan Lipis, MB Pahang jawan kenyataan Nik Nazmi

author
1 minute, 33 seconds Read

KUANTAN: Kerajaan Pahang menafikan sekeras-kerasnya berlaku aktiviti pengeluaran bahan nadir bumi oksida secara haram di kawasan hutan simpan di daerah Lipis sepertimana kenyataan Menteri Sumber Asli dan Kelestarian Alam, Nik Nazmi Nik Ahmad di Parlimen, semalam.

Menteri Besar, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail, menyifatkan kenyataan itu kurang tepat kerana tiada sebarang aktiviti pengeluaran bahan nadir bumi secara haram di daerah Lipis meskipun terdapat cubaan untuk kegiatan itu.

“Olehh itu, saya berharap fakta ini dapat diperbetulkan kerana kenyataan semalam menjejaskan nama baik Pahang, lebih-lebih lagi Kerajaan Pahang sejak lima tahun lalu begitu tegas melaksanakan penguatkuasaan bagi membendung aktiviti pencerobohan tanah secara haram termasuk kegiatan perlombongan, daripada berleluasa,” katanya dalam satu kenyataa, hari ini.

Beliau berkata, hasil maklumat dan intipan dilakukan, Pasukan Elit Unit Penguatkuasaan Negeri Pahang (UPNP) pada 20 Mac 2023 telah mengesan serta menjumpai satu lokasi yang cuba dijadikan kawasan lombong nadir bumi berdasarkan peralatan yang ditemui.

“Susulan penemuan itu, Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia Pahang telah menjalankan pemeriksaan tapak di lokasi itu pada 23 Mac 2023. Hasil siasatan mendapati penemuan peralatan dan barang-barang makmal yang digunakan itu menunjukkan kawasan terbabit adalah untuk melombong nadir bumi.

“Bagaimanapun, tiada aktiviti pengeluaran dikesan dan semua peralatan berkenaan telah dirampas oleh pihak berkuasa,” katanya.

Bahkan susulan itu, Wan Rosdy berkata, UPNP bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Penguat Kuasa Perhutanan Zon Pahang Barat telah melakukan pemantauan berkala dari 3 Mei 2023 hingga 15 Februari 2024 di kawasan Pahang Barat.

Beliau berkata, hasil pemantauan berkenaan mendapati tiada sebarang aktiviti perlombongan nadir bumi berlaku di kawasan terbabit.

Pada sidang itu, Nik Nazmi ketika menjawab soalan Lee Chuan How (PH-Ipoh Timur), berkata kira-kira 16,000 tan nadir bumi oksida dilombong secara haram di beberapa negeri di Malaysia dan dieksport ke China.

Nik Nazmi dilaporkan berkata, perlombongan haram itu dijalankan di hutan simpan di Sik, Kedah; Lipis, Pahang; Pengkalan Hulu dan Kuala Kangsar, Perak; serta di tanah milik persendirian di daerah Meranti dan Jelebu, Negeri Sembilan.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *