From L-R: Mr. See Chin Joo, Executive Director of Kucingko Berhad, Mr. Ooi Kok Hong, Executive Director of Kucingko Berhad

Kucingko Berhad terima lampu hijau Bursa Securities untuk penyenaraian Pasaran ACE

author
1 minute, 21 seconds Read

KUALA LUMPUR: Kucingko Berhad, penyedia perkhidmatan pengeluaran animasi 2D yang mapan, mengumumkan telah memperoleh kelulusan daripada Bursa Malaysia untuk tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE bursa itu.

Ia menjadikan studio pengeluaran animasi pertama yang disenaraikan dalam Bursa Saham Malaysia.

IPO ini akan melibatkan penerbitan kira-kira 200 juta saham biasa, merangkumi 40.0% daripada jumlah saham terbitan yang diperbesarkan, di mana bahagian yang sama sebanyak 100 juta saham setiap satu tersedia di bawah terbitan awam dan tawaran untuk dijual.

Pengarah Eksekutif Kucingko Berhad, Encik See Chin Joo, ini menandakan permulaan lembaran baharu yang menarik bagi kami, kerana kami kini bersedia untuk memanfaatkan potensi pasaran modal untuk menyemarakkan rancangan pengembangan kami yang bercita-cita tinggi, di dalam Malaysia dan di peringkat antarabangsa.

“Dengan hasil daripada IPO, kami merancang untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran kami, memperdalam rangkaian perniagaan kami di Amerika Syarikat (AS) dan untuk memperkukuh kepimpinan pasaran kami, sekali gus meningkatkan nilai pemegang saham.

“Secara khusus, sebahagian besar daripada hasil akan diperuntukkan untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran kami dengan menubuhkan pejabat cawangan di Sabah dan Sarawak.

“Kami yakin dapat memanfaatkan kumpulan bakat baharu dari kedua-dua negeri tersebut untuk melengkapkan pejabat Kelana Jaya kami sekarang dengan 260 artis,” katanya.

Kucingko memperoleh hampir 100% pendapatannya daripada menyediakan perkhidmatan pengeluaran animasi, terutamanya di pasaran antarabangsa, termasuk Amerika Utara, Eropah dan Asia Pasifik

Anak syarikat milik penuhnya Inspidea Sdn Bhd mengeluarkan animasi 2D untuk siri animasi dan filem pendek animasi, setelah menyelesaikan 59 projek bernilai RM63.22 juta secara keseluruhannya sepanjang tahun kewangan berakhir 31 Dis 2020 (TK2020), TK2021 dan TK2022, dan enam- tempoh kewangan bulan berakhir 30 Jun 2023 (1HFY2023), dengan lebih 4,617 minit kandungan.

Kenanga Investment Bank Bhd ialah penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk IPO.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *