Go Hub Capital catat harga saham 140% pada penampilan sulung di Pasaran ACE

author
1 minute, 21 seconds Read

KUALA LUMPUR: Go Hub Capital Bhd membuat penampilan sulung kukuh di Pasaran ACE Bursa Malaysia hari ini apabila harga sahamnya melonjak 140%.

Pembekal penyelesaian teknologi maklumat pengangkutan itu, melonjak 140%, atau 49 sen kepada 84 sen pada 9.46 pagi, menjadikannya untung teratas di Bursa Malaysia. Ia juga merupakan kaunter yang paling aktif didagangkan dengan 75.5 juta saham selesai.

Go Hub mengumpul kira-kira RM37.51 juta daripada tawaran awam permulaannya. Syarikat itu menyatakan bahawa RM24.71 juta daripada hasil itu akan diperuntukkan untuk pengembangan perniagaan, RM4 juta untuk pembayaran balik pinjaman bank, RM4.80 juta untuk keperluan modal kerja, dan RM4 juta dikhaskan untuk perbelanjaan penyenaraian.

Pengerusi Bebas Bukan Eksekutif, Zulkifly Zakaria dalam satu kenyataan berkata sambutan pelabur yang positif terhadap IPO syarikat menggariskan kepercayaan pasaran terhadap keupayaan dan potensi pertumbuhan syarikat.

“Kami berharap dapat memanfaatkan momentum ini untuk memacu pertumbuhan Go Hub dan mengukuhkan kedudukan kami sebagai penyedia penyelesaian IT utama dalam sektor pengangkutan awam,” katanya.

UOB Kay Hian Securities (M) Sdn Bhd ialah penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk Go Hub.

TA Securities Holdings Bhd telah memperuntukkan nilai saksama 55 sen kepada Go Hub. Penilaian itu mewakili peningkatan 57.1% daripada harga IPOnya sebanyak 35 sen.

TA Securities menyatakan keyakinan tentang prospek pertumbuhan Go Hub, memetik usaha berterusan kerajaan untuk memajukan pendigitalan, yang dijangka meningkatkan infrastruktur dan sistem pengangkutan awam Malaysia.

“Kami menganggarkan Go Hub akan mencapai pertumbuhan pendapatan sebanyak 19.3%, 33.3% dan 21.7%, masing-masing mencecah RM9.7 juta, RM12.9 juta dan RM15.7 juta untuk tahun kewangan 2024 (FY24), FY25 dan FY26, disokong oleh buku pesanannya yang belum dibilkan sebanyak RM35.4 juta pada 10 Mei 2024.

“Tinjauan yang lebih baik untuk sektor pengangkutan awam juga dijangka, dengan pasaran domestik kekal sebagai penjana hasil utama,” kata TA Securities.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *