BlackRock tidak terlibat dalam perbincangan peroleh 30% pegangan ekuiti dalam MAHB – MOF

author
1 minute, 14 seconds Read

KUALA LUMPUR: Kementerian Kewangan (MOF) menegaskan firma pengurusan aset BlackRock Inc tidak terlibat dalam perbincangan yang dijalankan oleh ahli konsortium yang diketuai oleh Khazanah Nasional Bhd dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja berhubung 30% kepentingan minoriti dalam Malaysia Airports Holdings Bhd atau MAHB.

Kementerian itu berkata kerajaan juga dimaklumkan oleh ahli konsortium bahawa walaupun Rakan Kongsi Infrastruktur Global (GIP) akan diambil alih oleh BlackRock, pengurusan GIP akan mengekalkan kawalan dan tanggungjawab penuh terhadap hala tuju strategik GIP dan syarikat penerima pelaburannya.

“Ini bermakna GIP akan terus beroperasi secara berasingan daripada BlackRock.

“Pihak Berkuasa Pelaburan Abu Dhabi (ADIA) dan GIP juga akan memegang 30% kepentingan minoriti dalam MAHB.

“Semua keputusan penting mengenai MAHB hanya akan dilaksanakan dengan persetujuan ahli konsortium,” katanya dalam jawapan bertulis yang disiarkan di laman web Parlimen pada Selasa.

“Oleh itu, transaksi itu tidak melibatkan BlackRock,” kata MOF menjawab pertanyaan Datuk Azman Nasrudin (Perikatan Nasional-Padang Serai), yang ingin mengetahui rasional penjualan 30% kepentingan dalam MAHB, memandangkan BlackRock adalah masa depan GIP pemilik.

MOF menjelaskan konsortium itu berpendapat penswastaan ​​MAHB adalah langkah terbaik ke hadapan, kerana ia akan membolehkan sebarang keputusan dan pelaburan jangka panjang dipercepatkan.

Bidang tumpuan utama konsortium itu, tambahnya, termasuk menyiapkan projek modal keutamaan tinggi, meningkatkan pengalaman penumpang di semua lapangan terbang, bekerjasama rapat dengan syarikat penerbangan, mempercepatkan pelaburan modal, dan membangunkan perniagaan sekunder di sekitar lapangan terbang.

Dalam jawapan bertulis kepada Bernama baru-baru ini, GIP juga menegaskan bahawa BlackRock tidak pernah terlibat dalam sebarang transaksi berkaitan penstrukturan semula pegangan saham MAHB melalui konsortium Gateway Development Alliance.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *