SC saman bekas CEO Naim Indah atas dakwaan perdagangan orang dalam

author
1 minute, 59 seconds Read

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) telah memfailkan saman sivil terhadap ahli perniagaan Sabah Datuk Raymond Chan Boon Siew atas dakwaan dagangan orang dalam (insider trading) membabitkan saham Naim Indah Corp Bhd (NiCorp), kini dikenali sebagai Pegasus Heights Bhd.

Saman itu, yang mana SC memohon penolakan dan penalti sivil berjumlah RM26.45 juta, difailkan pada 5 Julai 2024 di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, kata SC dalam satu kenyataan pada Rabu.

SC mendakwa Chan melanggar Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 (CMSA) kerana beliau telah menyampaikan maklumat orang dalam kepada Datuk Lim Thiam Huat — pengarah urusan dan pemegang saham besar pengeluar pulpa dan kertas Nextgreen Global Bhd. Lim mempunyai 13.06% kepentingan dalam Nextgreen Global.

SC mendakwa Chan kemudian mendapatkan Lim untuk memperoleh saham NiCorp. Perbuatan itu didakwa berlaku antara akhir Januari 2012 dan 1 Feb 2012.

Maklumat orang dalam adalah berkaitan dengan niat Chan untuk membeli saham NiCorp daripada Crest Energy Sdn Bhd, yang merupakan pemegang saham besar NiCorp pada masa itu. Maklumat tersebut kemudiannya diumumkan oleh NiCorp kepada Bursa Malaysia pada 8 Feb 2012.

Dalam samannya, suruhanjaya itu mahu Chan mengurangkan keuntungan teori berjumlah RM25.45 juta, dan membayar penalti sivil sehingga RM1 juta.

Ia juga memohon perintah untuk menghalang Chan daripada menjadi ketua eksekutif atau pengarah, atau daripada terlibat dalam pengurusan mana-mana syarikat awam selama lima tahun dari tarikh penghakiman, dan daripada berdagang di Bursa Malaysia untuk tempoh yang sama.

Bagi Lim, yang memperoleh saham NiCorp antara 3 dan 8 Feb 2012 semasa memiliki maklumat dalaman, beliau telah memeterai penyelesaian kawal selia dengan SC pada 22 Dis 2023 kerana telah melanggar CMSA.

SC menegaskan dagangan orang dalam adalah salah laku yang serius dalam pasaran modal.

“Penguatkuasaan berterusan oleh SC menunjukkan komitmennya untuk menangani salah laku dan penyalahgunaan yang menjejaskan integriti pasaran modal,” tambahnya.

Chan dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif NiCorp pada 29 Feb 2012, selepas dia muncul sebagai pemegang saham besar syarikat itu dengan 85 juta saham mewakili 12.11% pegangan pada 8 Feb 2012. Dia keluar dari syarikat itu selepas dia memunggah semua sahamnya dalam syarikat pada Oktober 2014.

Pada Ogos 2014, beliau telah dilantik semula sebagai pegawai bukan eksekutif, tetapi beliau hanya bertahan beberapa bulan dalam jawatan itu sebelum beliau meletakkan jawatan pada November 2014.

Daripada dagangan sekitar tiga sen, saham NiCorp melonjak sehingga 36.8 sen pada 9 Feb 2012, menandakan paras tertinggi lebih sedekad pada masa itu.

Pada hari Rabu, saham Pegasus (dahulunya NiCorp) ditutup tidak berubah pada satu sen, menjadikan kumpulan itu permodalan pasaran RM108.2 juta.

Nextgreen Global juga tidak berubah pada 89.5 sen, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran sebanyak RM908.6 juta.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *