Projek NIISe: Siapa Bakal Dipilih, Theta Edge, DNeX atau Heitech Padu? Kerajaan Perlu Bijak

Projek NIISe, yang menggantikan Sistem Imigresen Malaysia (MyIMMs) berusia 20 tahun, dijangka akan memodenkan Jabatan Imigresen dengan pelaksanaan aplikasi digital terkini dan termaju dalam usaha menambah baik sistem imigresen serta memperkukuh keselamatan dan sekuriti di sempadan negara.

Ekonomi Malaysia telah berkembang pesat sejak beberapa dekad yang lalu seiring dengan kemajuan negara, dan sudah tentu ia ingin mempertingkatkan sempadan dan sistem kawalan imigresennya.

Untuk menguruskan tugas besar aktiviti migrasi di sempadannya, kerajaan telah memulakan projek Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIISe) atau projek NIISe.

Difahamkan, tiga syarikat telah disenarai pendek dan pesaing yang menang akan diumumkan tidak lama lagi. Mereka ialah Theta Edge Berhad, Dagang Nexchange Berhad (DNeX) dan HeiTech Padu Berhad.

Tetapi daripada tiga firma itu, syarikat manakah yang paling layak untuk projek itu?

Projek itu pada mulanya dianugerahkan kepada Prestariang Berhad (kini Awanbiru Resources Berhad) sebelum ditamatkan oleh kerajaan Pakatan Harapan ketika itu kerana ia dianggap terlalu mahal iaitu melebihi RM3 bilion.

Dengan pantas, projek itu kemudiannya dihidupkan semula dan seterusnya diberikan kepada Iris Corp yang juga goyah dan kontraknya ditamatkan pada Ogos 2023.

Kontrak yang dikurangkan pada RM1.1 bilion itu merangkumi penyepaduan data daripada 13 modul sistem kawalan sempadan sedia ada melibatkan Kementerian Dalam Negeri dan Jabatan Imigresen.

Siapa sebenarnya lebih layak untuk NIISe?

Kita lihat perspektif syarikat Theta Edge

Theta Edge masih belum memperoleh projek besar tetapi harga sahamnya telah meningkat sejak beberapa bulan lalu.

Syarikat bermodal kecil itu telah dikaitkan dengan kontrak kerajaan bernilai berbilion ringgit walaupun ia masih belum mengumumkan mendapatkan projek ini.

Setakat tahun ini, harga saham Theta Edge melonjak 75% kepada RM1.20 dengan nilaian kumpulan itu pada RM141.6 juta.

Ramai yang tertanya-tanya apa yang menyebabkan lonjakan saham ini.

Kupasannya, Lembaga Tabung Haji ialah pemegang saham terbesarnya, dengan 27.28% kepentingan.

Dari segi pendapatan, Theta Edge tidak banyak yang perlu dilaungkan. Ia memperoleh keuntungan bersih RM9.58 juta pada tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023.

Persoalannya sekarang ialah adakah Theta Edge mempunyai kapasiti teknikal dan sumber kewangan yang diperlukan untuk melaksanakan projek awam ini.

Theta Edge baru-baru ini dianugerahkan kontrak RM673.8 juta dalam membangunkan teknologi IOT (internet of things) untuk perniagaan pintar di Ampang Jaya. Bolehkah Theta Edge menerajui satu lagi projek mega dari segi sumber dan adakah ia memiliki keupayaan kewangan?

Bagaimana pula dengan DNeX?

DNeX ialah syarikat bernilai RM1.09 bilion yang mendalami teknologi, IT dan syarikat tenaga.

The Edge Weekly melaporkan firma itu telah mengendalikan Tetingkap Tunggal Kebangsaan yang termasuk menyediakan perkhidmatan elektronik untuk kemudahan perdagangan.

Pada akhir Mac tahun ini, firma itu mempunyai aliran tunai RM342.2 juta.

Menariknya, pemegang saham kedua terbesar Theta Edge ialah Threadstone Capital dengan pegangan ekuiti sebanyak 13.56% dimiliki oleh Zainal Abidin Jalil, bekas pemegang saham besar DNeX. Bolehkah DNeX memegang projek NIISe?

Kita pergi kepada HeiTech pula

HeiTech tidak asing dengan landskap ICT negara yang telah menguruskan pelbagai infrastruktur ICT kerajaan.

Berdasarkan rekod prestasi lepas, HeiTech mempunyai pengetahuan yang diperlukan untuk melaksanakan projek kerajaan. Bagaimanapun adakah HeiTech berupaya mengendalikan projek ini seperti projek MyIMMS.

Malaysia tidak boleh mengulangi kegagalan yang sama. Kita pernah gagal dua kali sebelum ini dan semestinya pisang juga tidak ingin berbuah dua kali.

Kerajaan Madani sewajarnya memikirkan dan membuat pertimbangan siapa lebih layak dan terbaik membawa NIISe dengan sukses.

Syarikat yang mengendalikan projek mega seperti NIISe mesti mempunyai keupayaan, sumber, pengalaman dan sokongan kewangan. Syarikat yang menang mesti mempunyai rekod prestasi dalam menguruskan projek keselamatan misi kritikal yang melibatkan kedaulatan negara. Ia tidak boleh mampu untuk gagal.

Berdasarkan rekod sebelum ini, rakyat sendiri telah melihat bagaimana projek-projek mega kerajaan telah dianugerahkan kepada kroni atau ahli politik yang tidak tahu apa-apa tentang perniagaan.

Oleh itu, kerajaan tidak boleh mengulangi kesilapan yang sama dan mempertaruhkan keselamatan dan kedaulatan negara.

Siapa lebih layak? Kerajaan perlu bijak!

Coelho

Related Posts

Saham YTL, YTL Power Jatuh Susulan Siasatan SPRM

KUALA LUMPUR: Saham YTL Corporation Bhd dan YTL Power International Bhd jatuh hari ini selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meminta maklumat daripada anak syarikat YTL Power, YTL Communications Sdn…

Binastra Peroleh Kontrak Bernilai RM283.33 Juta Bina Pangsapuri 31 Tingkat di Taman Desa, Kuala Lumpur

KUALA LUMPUR: Anak syarikat milik penuh Binastra Corporation Bhd, Binastra Builders Sdn Bhd, menerima surat anugerah daripada Kaisar Maxim Sdn Bhd untuk kontrak kerja bangunan utama bernilai RM283.33 juta. Kumpulan…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You Missed

99 Speed Mart Tidak Tolak Peluang Kembang Perniagaan Ke Asia Tenggara

  • September 9, 2024
99 Speed Mart Tidak Tolak Peluang Kembang Perniagaan Ke Asia Tenggara

90 Peratus Usahawan Gagal Capai Kewangan Stabil Dalam Perniagaan – Dr. Azizan

  • September 9, 2024
90 Peratus Usahawan Gagal Capai Kewangan Stabil Dalam Perniagaan – Dr. Azizan

Maszlee Jawab Isu 1BestariNet

  • September 9, 2024
Maszlee Jawab Isu 1BestariNet

Demi Allah, satu sen pun saya tak ambil duit 1BestariNet – Muhyiddin

  • September 6, 2024
Demi Allah, satu sen pun saya tak ambil duit 1BestariNet – Muhyiddin

OPR Kekal Pada Kadar 3.0 Peratus – BNM

  • September 5, 2024
OPR Kekal Pada Kadar 3.0 Peratus – BNM

Projek 1BestariNet: Siapa ‘Dalang Utama’ Bakal Tersangkut Dalam Siasatan SPRM

  • September 5, 2024
Projek 1BestariNet: Siapa ‘Dalang Utama’ Bakal Tersangkut Dalam Siasatan SPRM