21 Individu Ditahan Terlibat Penipuan Kripto Sasar Warga Jepun

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah membongkar sebuah pusat panggilan penipuan pelaburan kripto yang dipercayai menyasarkan rakyat Jepun, selepas serbuan berasingan ke atas dua hartanah mewah di ibu negara pada 19 Ogos lalu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Ramli Mohamed Yoosuf berkata, seramai 21 individu, berumur antara 22 hingga 37 tahun, telah ditahan.

Menurut beliau, mereka yang ditahan termasuk seorang lelaki tempatan, 16 lelaki Cina dan seorang wanita, seorang wanita Laos, serta seorang lelaki dari Hong Kong dan Myanmar.

Jelas beliau, suspek asing dipercayai bekerja sebagai wakil khidmat pelanggan di pusat panggilan itu, manakala suspek tempatan adalah penjaga pusat tersebut.

TELEFON yang dirampas daripada serbuan sindiket kripto

“Menurut siasatan kami, pusat panggilan itu baru beroperasi selama sebulan. Sindiket ini menggunakan banglo mewah, yang dikelilingi oleh dua lapisan pagar tinggi dan terletak jauh dari jalan utama, untuk menyembunyikan aktiviti mereka dari pihak berkuasa,” katanya pada sidang media di Menara KPJ, pada hari Rabu.

“Individu yang ditahan terlibat dalam mencari mangsa melalui platform media sosial, seperti Tinder dan Monsters. Mangsa kemudian dipancing untuk melabur melalui aplikasi Bitbank dan CoinCheck,” tambahnya.

Menurut Ramli, siasatan juga mendedahkan bahawa ahli sindiket memasuki Malaysia menggunakan pas lawatan sosial, dan menerima gaji dalam bentuk komisen — 20% daripada wang yang berjaya ditipu.

Susulan penahanan tersebut, polis merampas 17 set komputer, 55 telefon bimbit pelbagai jenama, sebuah penghala, sekumpulan kunci, dan dua unit penggera.

“Lelaki tempatan yang ditahan telah dibebaskan dengan ikat jamin polis pada 25 Ogos, selepas tempoh reman berakhir. Manakala, 20 individu lain masih dalam tahanan reman, di bawah Akta Imigresen 1959/63,” katanya, menambah bahawa kes ini sedang disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

Ramli juga menegaskan bahawa sebarang peluang pelaburan yang ditawarkan melalui platform media sosial harus dianggap sebagai penipuan.

“Orang ramai dinasihatkan untuk berhati-hati dan jelas mengenai pelaburan sebegini,” katanya.

“Bagi mereka yang ingin melabur, adalah penting untuk menggunakan skim yang diiktiraf oleh badan pelaburan rasmi di Malaysia, seperti Suruhanjaya Sekuriti Malaysia dan Bank Negara Malaysia,” tambahnya.

Coelho

Related Posts

99 Speed Mart Tidak Tolak Peluang Kembang Perniagaan Ke Asia Tenggara

KUALA LUMPUR: 99 Speed ​​Mart Retail Holdings Bhd, yang baharu disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia hari ini, tidak menolak rancangan mengembangkan perniagaannya ke Asia Tenggara jika peluang yang sesuai…

99 Speedmart akan disenarai di Bursa Malaysia pada September

KUALA LUMPUR: Rangkaian kedai runcit terbesar Malaysia, 99 Speed Mart Retail Holdings Bhd (99 Holdings) menyasarkan untuk membuat kemunculan sulung di Bursa Malaysia pada 9 September ini, dengan meraih RM2.36…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You Missed

YAPIEM Anjur ‘Forum Serantau YAPEIM 2024’ Pada 1 Dan 2 Oktober Depan

  • September 13, 2024
YAPIEM Anjur ‘Forum Serantau YAPEIM 2024’  Pada 1 Dan 2 Oktober Depan

Kronologi Skandal Rasuah Spanco

  • September 12, 2024
Kronologi Skandal Rasuah Spanco

Widad Rancang Beli Lima Bidang Tanah Perindustrian

  • September 12, 2024
Widad Rancang Beli Lima Bidang Tanah Perindustrian

Terengganu Inc, TNB Genco Bekerjasama Bangunkan Ladang Solar Terapung Di Tasik Kenyir

  • September 11, 2024
Terengganu Inc, TNB Genco Bekerjasama Bangunkan Ladang Solar Terapung Di Tasik Kenyir

The ART of Deception? – Ernest Wong

  • September 10, 2024
The ART of Deception? – Ernest Wong

Mydin Didenda RM20,000 Jual Kosmetik Tanpa Notifikasi KKM

  • September 10, 2024
Mydin Didenda RM20,000 Jual Kosmetik Tanpa Notifikasi KKM