Bursa Malaysia permudah pemindahan syarikat LEAP ke Pasaran ACE

author
1 minute, 45 seconds Read

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dan Bursa Malaysia Bhd akan memperkenalkan Rangka Kerja Pemindahan Pasaran LEAP untuk syarikat berhijrah daripada Pasaran LEAP ke Pasaran ACE.

Pada masa yang sama, beliau berkata, Bursa Malaysia akan memperkenalkan Rangka Kerja Penasihat Diluluskan Diiktiraf baharu yang akan mengembangkan kumpulan penasihat untuk Pasaran ACE.

Katanya, terdapat rungutan dalam kalangan pemegang saham firma tersenarai Pasaran LEAP yang menghadapi halangan untuk berhijrah ke Pasaran ACE.

Jelasnya, berdasarkan rangka kerja semasa, syarikat tersenarai Pasaran LEAP perlu melalui proses serupa yang dilakukan oleh syarikat tidak tersenarai, yang mana ia telah menghalang minat dalam Pasaran LEAP.

“Dengan keperluan yang semakin meningkat untuk syarikat mengembangkan perniagaan mereka, saya berbesar hati untuk ambil perhatian bahawa SC bersama Bursa Malaysia akan memperkenalkan Rangka Kerja Pemindahan Pasaran LEAP untuk syarikat berhijrah dari Pasaran LEAP ke Pasaran ACE,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucaptama di Invest Malaysia 2023 anjuran Bursa Malaysia dan Maybank, semalam.

Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan juga terbuka kepada tuntutan Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG).

Beliau berkata, untuk menyokong perjalanan negara bagi mencapai Sifar Bersih seawal tahun 2050, kerajaan komited kepada dana permulaan (seed fund) berjumlah RM10 juta untuk bertindak sebagai permintaan terjamin bagi kredit karbon yang dihasilkan oleh Malaysia untuk memulakan pasaran.

Katanya, kerajaan juga akan berusaha untuk mempercepatkan peralihan dan transformasi industri dan pemain tempatan ke arah penerimaan ESG, malah untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

“Sebagai contoh, melalui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), perundingan dan pembabitan dengan pihak berkepentingan tempatan dan antarabangsa sedang dijalankan untuk membangunkan rangka kerja ESG Kebangsaan bagi sektor pembuatan menjelang 2024.

“Malaysia mengambil peranan peneraju dalam perjalanan rendah karbon dengan membawa platform untuk membantu syarikat mengukur, memantau dan memacu pengurangan karbon,” katanya.

Sementara itu, Anwar juga mengumumkan bahawa bulan depan, Bursa Malaysia bekerjasama dengan London Stock Exchange Group (LSEG) akan melancarkan platform Pelaporan Kelestarian Berpusat.

Beliau berkata, ia akan membolehkan syarikat, kedua-dua syarikat senaraian awam serta PKS tidak tersenarai, mengira kesan pelepasan karbon mereka.

“Ia juga akan membantu mereka mendedahkan data ESG biasa yang diseragamkan dengan cara yang mematuhi piawaian global yang ditetapkan,” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *