Virgin Orbit perlu pembiayaan tambahan, operasi dihentikan sementara waktu

1 minute, 8 seconds Read

HAMPIR kesemua kakitangan syarikat roket, Virgin Orbit, diarahkan menghentikan operasinya sehingga sekurang-kurangnya minggu hadapan.

Memetik laporan CNN, syarikat yang diasaskan oleh jutawan Britain, Richard Branson itu memaklumkan pemberhentian sementara operasi itu bagi mendapatkan pembiayaan tambahan.

Menurut laporan itu, perkara tersebut dimaklumkan semasa pertemuan bersama Ketua Pegawai Eksekutif Virgin Orbit, Dan Hart pada petang Rabu dengan arahan terbaharu untuk menantikan kemas kini daripada barisan kepimpinan minggu hadapan.

“Virgin Orbit sedang memulakan pemberhentian sementara operasi seluruh syarikat, berkuat kuasa 16 Mac 2023, dan menjangkakan kemas kini mengenai operasi ke hadapan dalam beberapa minggu akan datang,” kata syarikat itu.

Laporan tersebut turut menyebut, berdasarkan sumber dalaman, sebahagian besar pekerja kecuali kakitangan daripada sektor penting seperti pengawal keselamatan tidak akan dibayar gaji atau tidak perlu datang kerja minggu hadapan.

Setakat ini, walaupun tiada perjanjian untuk pembiayaan tambahan telah dipersetujui, namun difahamkan syarikat itu sedang berbincang untuk mendapatkan bantuan kewangan tambahan.

Untuk rekod, Virgin Orbit diasakan pada 2017 selepas beralih daripada syarikat induk, Virgin Galactic, yang memfokuskan kepada penggunaan pesawat supersonik untuk membawa pelancong ke ruang angkasa.

Virgin Orbit pula membangunkan roket yang dilancarkan ke udara untuk mengangkut satelit kecil ke orbit, yang digelar LauncherOne.

Namun pada Januari lalu, roket LauncherOne, yang dilancarkan sebagai sebahagian daripada misi roket pertama United Kingdom (UK), menghadapi ‘anomali’ yang menghalangnya daripada mencapai orbit.

Anamoli bermaksud penyimpangan daripada peraturan (jenis atau bentuk) yang biasa. Secara ringkasnya, misi tersebut disifatkan sebagai gagal.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *