kilang pintar ‘lights-out’ eg industries 4.0 di batu kawan bersedia untuk menjadi pemangkin perubahan  

1 minute, 42 seconds Read

Pembekal Perkhidmatan Pengilangan Elektronik (EMS) EG Industries Berhad (EG Industries) akan membina Kilang Pintar ‘Lights-Out’ 4.0 bernilai RM180 juta di Batu Kawan, Pulau Pinang, yang dijangka menjadi pemangkin perubahan untuk Wilayah Utara Semenanjung Malaysia.

Kilang itu akan menghasilkan penghantar dan penerima isyarat optikal 5G Advanced High Speed baru untuk rangkaian tanpa wayar 5G (“Modul Optikal”), menggunakan teknologi fotonik dan semikonduktor melalui pemindahan teknologi dari pelanggan CIG berasaskan AS-nya, Cambridge Industries Group.

Kilang Batu Kawan, yang mula dibina pada Januari 2023, akan memulakan pemindahan teknologi pioneer pertama di Asia Tenggara. Ini dijangka meningkatkan kemahiran dan daya saing tenaga kerja tempatan dan dijangka akan menyerap kira-kira 1,000 bakat berkebolehan tinggi apabila siap pada separuh pertama tahun 2024.

Hari ini, EG Industries menjadi tuan rumah kepada delegasi Agensi Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) di Sg. Petani, yang diketuai oleh Puan Lim Bee Vian, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Pembangunan Pelaburan), dalam sambutan dengan pengumuman pelan pengembangan mereka. YB Dato’ Wira Dr. Ku Abd Rahman, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah dan Ahli Parlimen Kubang Pasu, Kedah turut hadir.

EG Industries, yang kini mempunyai 3,000 pekerja yang mewakili kira-kira 1 peratus daripada populasi Sg. Petani, berniat untuk bekerjasama secara aktif dengan universiti dan kolej tempatan untuk melatih graduan baru menjadi berpengetahuan industri. Dengan polisi ‘hire local first’ mereka, EG Industries memberi keutamaan kepada pekerja Malaysia dari sekitar kawasan itu, membolehkannya mengurangkan bergantung pada tenaga kerja asing.

Sementara itu, Lim Bee Vian turut mengucapkan tahniah kepada EG Industries, dan katanya, “Kami gembira melihat bahawa EG Industries bekerjasama secara aktif dengan universiti dan kolej tempatan untuk melatih graduan baru menjadi berpengetahuan industri.

Dengan polisi ‘hire local first’ mereka, kami mengalu-alukan syarikat itu untuk menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia di kawasan sekitar, mengurangkan bergantung pada tenaga kerja asing, dan oleh itu membantu meningkatkan sumber pendapatan kita.

Tentunya, pelan pengembangan EG Industries selari dengan Inspirasi Pelaburan Negara (NIA) untuk menarik pelaburan bernilai tinggi untuk memberikan pertumbuhan ekonomi yang mampan dan menyeluruh.”

“Kami mengalu-alukan projek pembangunan EG Industries yang menggunakan teknologi 5G canggih, yang selari dengan mandat kerajaan untuk MIDA memimpin transformasi digital yang cepat dalam sektor pembuatan

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *