TransNusa Indonesia dijangka beroperasi di KLIA bulan depan

2 minutes, 3 seconds Read

syarikat penerbangan Indonesia, TransNusa sedang bersiap sedia untuk dilancarkan di Malaysia dengan ‘segera’ selepas menerima ‘lampu hijau’ untuk mula beroperasi di negara ini.

menurut laporan New Straits Times baru-baru ini, Ketua Pegawai Eksekutif PT TransNusa Aviation Mandiri, Datuk Bernard Francis, berkata syarikat penerbangan itu akan memulakan operasinya dengan pesawat Airbus A320 dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

“Kami sudah mendapat semua kelulusan daripada pihak berkuasa Malaysia dan juga Indonesia untuk memulakan dua penerbangan harian mulai bulan depan.

“Malah kami sudah pun membuka jualan tiket. Jadi tiket tersedia dalam sistem kami untuk pembelian,” katanya sambil menambah Jakarta akan menjadi destinasi pertama syarikat penerbangan itu akan terbang.

Menurut Francis, pesawat TransNusa memiliki 168 tempat duduk dan ruang kaki premium 31 inci.

Beliau menyifatkan TransNusa sebagai syarikat penerbangan premium yang menyediakan tawaran istimewa, termasuk elaun bagasi dari 15 hingga 30 kilogram (kg), makanan dan pertukaran penerbangan yang fleksibel, bergantung kepada gabungan tawaran yang dipilih penumpang.

“Kami sebenarnya adalah syarikat penerbangan perkhidmatan premium seperti Malaysia Airlines dan Garuda.

“Penerbangan kami dari Jakarta ke Kuala Lumpur akan bermula pada pukul 7 pagi dan tiba pada jam 10.10 pagi, manakala penerbangan malam kami akan bermula pada jam 4.50 petang dan tiba pada 8.05 malam,” katanya.

Francis berkata, pada masa ini, pelancong di TransNusa akan berlepas dari KLIA, tetapi ia mempunyai rancangan untuk mempunyai penerbangan terus dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (lapangan terbang Subang) ke Jakarta.

Syarikat penerbangan itu merancang untuk mengembangkan destinasi domestiknya di Semenanjung bermula dengan Johor Baharu.

“Saya fikir buat masa ini, kita akan kekal di KLIA. Tetapi, kerana semua orang berminat dengan Subang, kami akan cuba memenuhi permintaan dan penerbangan kami berlepas dari lapangan terbang Subang menjelang akhir tahun ini.

“Kami sudah membincangkan peluang meledak untuk terbang ke Johor Baharu dari Jakarta. Kami akan dapat berkongsi butiran lanjut minggu depan selepas mendapat kelulusan dan melalui beberapa proses,” katanya.

Mengenai sama ada kenaikan kos bahan api global akan mendorong TransNusa untuk mengenakan surcaj bahan api ke atas penumpang, Francis berkata: “Saya fikir satu perkara dalam syarikat penerbangan yang sentiasa kami sediakan ialah cara menangani harga bahan api.

“Di Indonesia, terdapat pengaturan formula yang sudah ditetapkan dengan kerajaan. Jika harga melebihi paras tertentu, maka kita boleh mengenakan surcaj bahan api.

“Berdasarkan harga semasa, kita boleh meletakkan surcaj bahan api sebanyak 10 peratus atau sehingga 15 peratus. Jadi syarikat penerbangan akan mempunyai pilihan untuk menambah sehingga 15 peratus surcaj bahan api kerana harga bahan api yang tinggi.

“Ini adalah formula pratetap yang sudah tersedia di Indonesia dan ia akan disemak setiap tiga bulan,” tambahnya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *