Matrade peroleh RM2.44 bilion potensi jualan dengan pengimport China

author
1 minute, 18 seconds Read

KUALA LUMPUR: Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) memperoleh sejumlah RM2.44 bilion potensi jualan dengan sembilan pengimport utama China.

Matrade berkata, antara produk Malaysia yang diminati pengimport China termasuk minyak sawit dan produk berkaitan, sarang burung yang boleh dimakan, makanan dan minuman, durian dan produk besi.

Tambahnya, kerjasama itu diperolehi semasa mensyuarat meja bulat yang diadakan sempena lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke China baru-baru ini.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Matrade Datuk Mohd Mustafa Abdul Aziz, Matrade sentiasa mengikuti trend penawaran dan permintaan terkini a termasuk menggandingkan pengimport China dengan pembekal Malaysia dengan segera.

“Selain itu, Matrade turut menawarkan bantuan kepada para pengimport berkenaan untuk menghubungi pembekal Malaysia secara maya atau fizikal,” katanya dalam satu kenyataan.

Matrade berkata, semasa forum perniagaan yang diadakan itu, sebanyak 19 memorandum persefahaman (Mol) dimeterai merangkumi kerjasama perdagangan dan pelaburan serta kerjasama pertukaran budaya.

Forum perniagaan itu dihadiri lebih 1,000 wakil perniagaan China dan Malaysia.

China telah menjadi rakan dagang terbesar Malaysia selama 14 tahun berturut-turut dan menyumbang sebanyak 17.1% daripada jumlah perdagangan Malaysia.

Pada 2022, but pertama kali eksport Malaysia ke China sahaja melepasi paras RM200 bilion manakala jumlah import pula bernilai RM276.5 juta.

Sepanjang tempoh Januari hingga Februari 2023, perdagangan dengan China mengecil 2.1% kepada

RM70.82 bilion berbanding tempoh yang sama pada 2022.

Eksport juga jatuh 9.1% kepada RM28.33 bilion berikutan penurunan eksport kéluaran besi dan keluli, produk petroleum serta minyak sawit dan produk pertanian berasaskan minyak sawit.

Bagaimanapun, peningkatan eksport dilihat untuk produk E&E, bijih logam dan sekerap logam serta LNG.

Import dari China meningkat sebanyak 3.6% kepada RM41.49 bilion dalam tempoh itu berbanding tempoh yang sama pada 2022.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *