MRT Corp lantik Tan Sri Bashir Ahmad Abdul Majid sebagai pengerusi berkuatkuasa semalam

author
0 minutes, 47 seconds Read

KUALA LUMPUR: Tan Sri Bashir Ahmad Abdul Majid dilantik sebagai pengerusi Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) berkuat kuasa semalam.

“Dalam kami mengambil kira dasar masa depan mengenai pengankutan awam, impaknya terhadap ekonomi dan kesejahteraan rakyat, pengalaman luas Tan Sri Bashir terhadap model perniagaan yang berubah, hal ehwal kawal selia ekonomi dan penyampaian perkhidmatan akan amat berguna kepada MRT Corp dalam menyokong misi kami untuk memangkin kemampanan bandar dan mobiliti orang ramai,” kata Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Mohd Zarif Hashim.

MRT Corp dalam kenyataan berkata, Bashir Ahmad yang juga Bekas Pengarah Urusan MAHB itu kini merupakan penasihat kepada GMR Airports Group yang menguruskan lapangan terbang di India dan luar negara.

Beliau memulakan kerjayanya dalam sector penerbangan setelah menyertai Malaysia Airlines sebagai pelatih pengurusan pada 1972.

Menurut laporan Bernama, beliau telah bersama Malaysia Airlines selama 29 tahun yang kemudian dilantik sebagai Naib Presiden Eksekutif.

Beliau kemudiannya berkhidmat sebagai Pengarah Urusan MAHB dari 2003 hingga 2014 dan seterusnya sebagai penasihat sehingga 2017.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *