Citaglobal ambil 60%, Reneuco 40% kepentingan dalam syarikat konsortium membida projek ECRL IPP

author
1 minute, 37 seconds Read

KUALA LUMPUR: Citaglobal Bhd akan memegang 60% kepentingan dalam Citaglobal Reneuco ECRL Energy Solution Sdn Bhd, sebuah konsortium yang ditubuhkan untuk membida projek pengeluar tenaga bebas (IPP) Laluan Keretapi Pantai Timur (ECRL).

Syarikat konsortium itu, di mana Reneuco Bhd memegang 40% kepentingan, kini sedang memuktamadkan pemberian kontrak projek ECRL IPP dengan Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL).

MRL ialah pemilik projek ECRL.

Dalam pengumuman pertama pembangunan konsortium ini pada 21 Disember tahun lepas, Citaglobal, melalui konsortium dengan Reneuco, telah dianugerahkan bersama surat hasrat untuk menjadi IPP bagi Projek IPP ECRL.

Pada masa itu, ini adalah konsortium usaha sama 50:50.

Anugerah ini berlaku berikutan permintaan untuk cadangan (RFP) daripada MRL untuk pembangunan projek pengeluar tenaga bebas dan boleh diperbaharui untuk projek ECRL.

Citaglobal kini telah merasmikan perjanjian konsortiumnya dengan Reneuco melalui kenderaan tujuan khas baharu, Citaglobal Reneuco ECRL Energy Solution Sdn Bhd, dengan struktur pegangan saham baharu.

Modal saham permulaan syarikat konsortium ini ialah RM500,000, di mana Citaglobal akan menyumbang RM300,000 (60%) dan Reneuco akan menyumbang RM200,000 (40%).

“Konsortium Citaglobal-Reneuco berterima kasih atas eksklusiviti dalam melaksanakan projek ECRL IPP.

“Keeksklusifan ini akan membolehkan kami memastikan keselamatan dan kestabilan bekalan kuasa di sepanjang keseluruhan infrastruktur walaupun terdapat peningkatan permintaan apabila lebih banyak pembangunan perindustrian berlaku,” kata pengerusi eksekutif, presiden dan pemegang saham utama Citaglobal Tan Sri Dr Mohamad Norza Zakaria dalam satu kenyataan. 

Projek ECRL ialah rangkaian kereta api sepanjang 665km yang menghubungkan bahagian-bahagian berlainan di wilayah pantai timur dengan wilayah pantai barat di Malaysia.

Projek ini bersedia untuk membantu meningkatkan ekonomi Malaysia dan juga merupakan sebahagian daripada Pelan Induk Wilayah Ekonomi Pantai Timur untuk mencapai pertumbuhan dan pembangunan yang saksama antara timur dan barat Malaysia.

MRL ialah entiti Kementerian Kewangan (MOF Inc) yang mentadbir pelaksanaan ECRL.

MRL sedang membangunkan projek ECRL dan akan mengendalikannya dalam usaha sama 50:50 dengan China Communications Construction Company.

Kementerian Pengangkutan, melalui Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat, akan menyelia dan mengawal selia projek itu.

Astramina Advisory Sdn Bhd ialah penasihat kewangan yang dilantik kepada Citaglobal untuk usaha sama konsortium itu.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *